VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Mercury Eight pohání legendární „flathead"

Třebíč - Pokud budeme hovořit o americkém automobilovém průmyslu, lze konstatovat, že noblesa a velkorysost třicátých let minulého století se odrážely i v letech poválečných. Příkladem toho může být vůz Mercury Eight.

10.12.2016
SDÍLEJ:

Mercury Eight z roku 1948 svými rozměry a tvary vzdáleně připomíná barokní zámek.Foto: Jan Kotlík

Připomeňme jen, že značka Mercury patří do koncernu Ford a má za úkol zaměřovat se na movitější zákazníky, pro které je Ford moc obyčejný, ale na nejdražší koncernovou značku Lincoln ještě nedosáhnou.

Olověné sáně

První generace typu Eight spatřila světlo světa v roce 1939. Poslední, třetí, zakončila svoji kariéru v roce 1951. Třetí generace Mercury Eight vyráběná v letech 1949 až 1951 má v automobilové historii své pevné místo jako oblíbený objekt pro stavbu tzv. „hot rodů". Taková úprava se kromě přestavby motorů zaměřovala hlavně na karoserii. Důležitou roli hrálo snížení střechy (tzv. „top chop"), kdy se jednoduše střecha odřízla a sloupky zkrátily. Střecha se pak po úpravě zasklení opět přivařila, ovšem tentokráte o několik palců níž. Auta se navíc zbavovala všech neaerodynamických prvků, ozdob, klik dveří a podobně. Veškeré spáry a vzniklé otvory se pak zalévaly olovem (dnešní karosářské tmely tehdy neexistovaly) a brousily do hladka. Díky používanému materiálu se takto upraveným Mercurym Eight třetí generace obecně přezdívalo „Lead Sled", tedy „olověné sáně".

Druhá generace

Dnes máme vzácnou možnost prohlédnout si Mercury Eight druhé generace. Mercury na fotografii bylo vyrobeno v roce 1948 a je zřejmé, že široko daleko stejné nenajdeme. Mercury zaujme především velikostí a mohutností své karoserie. Je to jedna z těch, do které se nenasedá. Při nastupování je aktuální zcela jiný postup. Takový pasažér nejdříve otevře dveře, kde kliky i zámky připomínají běžné dveře do pokoje, pak se rozhlédne, rozhodne se kam se posadí, a pak si tam „jde" sednout. Celý proces tedy nemá vůbec nic společného s dnešním mnohdy krkolomným nastupováním, kdy si někdy pasažéři svá vozidla spíše oblékají nebo se do nich vměstnávají, přičemž se musí vyhýbat různým aerodynamicky skloněným sloupkům a podobně. V Mercurym si navíc budeme připadat jako na exkurzi v barokním zámku. Tak lze totiž kromě vnějších tvarů popsat i vybavení interiéru a přístrojové desky, která je plná chromu a zvláštních tvarů. Uvedený pocit také umocňuje vysoká klenba střechy nad hlavou. Ten opravdový motoristický skvost se však ukrývá pod přední kapotou. Tím pomyslným diamantem je tzv. spodový motor čítající osm válců uspořádaných do písmene „V", zvaný „Flathead". Tento motor s plochými hlavami válců má obsah 3,9 litrů a ze svého výfukového potrubí vydává nezaměnitelný zvuk, typický právě pro motory flathead. V době vzniku tohoto Mercury Eight byla ještě doba přemíry chromu a okázalých ploutví, která propukla v polovině padesátých let, v nedohlednu. I tak ale nalezneme na karoserii několik ozdob a zdánlivých zbytečností, které měly budit dojem dražšího vozu.

Kdybyste Mercury Eight minimálně jedenkrát zmenšili, vzniklo by něco jako naše tehdejší Škoda 1101 Tudor. A to je důkazem té obrovské odlišnosti toho, jakými směry se po druhé světové válce ubíral automobilismus. Zatímco válkou zpustošená Evropa hledala nejúspornější způsoby, jak zmotorizovat lid, v Americe se výrobci předháněli v tom, kdo nabídne větší pohodlí, okázalost a výkon motoru. A být svědkem kousku této historie a na vlastní kůži okusit tyto rozdíly, opravdu stojí za to.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

10.12.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 19 000 Kč Montážní dělníci výrobků z ostatních materiálů DĚLNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Obsluha výrobní linky střešní krytiny., Zaměstnanecké výhody: stravenky, První kontakt e-mailem: zakova@sva.cz. Pracoviště: Oldřich svoboda - sva třebíč, Hrotovická, č.p. 173, 674 01 Třebíč 1. Informace: Věra Žáková, +420 568 826 294. Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 27 600 Kč Provozní zámečníci, údržbáři ÚDRŽBÁŘ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 27600 kč, mzda max. 30900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Min. SOU vzdělání, vyučen v oboru, praxe vítána, zkušenosti s údržbou forem v lisovnách plastů výhodou, zodpovědnost, samostatnost, pracovní nasazení, časová flexibilita, komunikativnost, zájem o obor a technické myšlení. Náplní práce je údržba a opravy strojů a strojírenských zařízení, práce při výrobě, montáži, opravách, rekonstrukcích, seřizování a zkoušení technických strojů, přípravků a zařízení a forem na lisování plastů., Zaměstnanecké výhody: Práce v perspektivní společnosti, adekvátní finanční ohodnocení, příspěvek na stravování, na penzijní připojištění, dovolená 25 dnů, možnost vzdělávání a příležitost k profesnímu i osobnímu rozvoji. , Kontakt:, - osobně: Žďárského 184, Kožichovice, Třebíč od 9:00 - 11:00 hod., - e-mailem: simova.voriskova@upzavody.cz, - telefonicky: 734 761 756 v pracovní dny od 9:00 do 14:00 hod.. Pracoviště: Up závody s.r.o.-pracoviště třebíč (součást gumotex a.s.), Žďárského, č.p. 184, 674 01 Třebíč 1. Informace: Simona Voříšková, +420 734 761 756vpracovnídny9:00-14:00hod.. Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 13 500 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) KUCHAŘ NA ASIJSKÉ SPECIALITY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: . Pracoviště: Vietrice s. r. o. - stop shop třebíč, Spojovací, č.p. 1346, 674 01 Třebíč 1. Informace: Nguyen Viet Hung, +420 777 505 699. Výroba - Výroba Technici elektronici přístrojů, strojů a 18 000 Kč Technici projektanti, konstruktéři v ostatních průmyslových oborech TECHNIK KONSTRUKTÉR. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplní práce je konstrukce a vývoj nových obalů z papíru a lepenky. , Požadujeme velmi dobrou znalost PC, technické kreslení, zkušenosti s CAD programy. , VHODNÉ PRO ABSOLVENTY SŠ STROJNÍ ČI STAVEBNÍ., Pracovní doba 6.00 - 14.30 hod., První kontakt e-mailem: iva.zichova@inapa.cz. Pracoviště: Inapa s.r.o., Průmyslová, č.p. 223, 674 01 Třebíč 1. Informace: Iva Zichová, +420 530 513 230.

Videosouhrn 22. října 2018

Rvačka před bowlingem a velká oprava lipenského expresu: zhlédněte videa dne

Fotbal - ilustrační snímek

ANKETA: Kteří fotbalisté by teď hráli za Československo?

ANKETA: Kteří hokejisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na hokejového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

OBRAZEM: Děti přišly do školy v barvách státní vlajky

Vysočina - Do školky v modré barvě, mladší žáci v červené a starší v bílé barvě. Tak přišli do školky a školy děti i učitelé z Polničky. A pak také na hřišti díky svému oblečení vytvořili pomyslnou státní vlajku.

Opilý recidivista chtěl v Třebíči vykrást knihovnu

Třebíč – Opakovaně soudně trestaný recidivista chtěl v pátek večer vykrást Městskou knihovnu v Hasskově ulici v Třebíči. Budova byla v tu dobu volně přístupná veřejnosti.

Bývalý přednosta okresního úřadu Karel Müller bude starostou Jaroměřic

Jaroměřice nad Rokytnou - Ve čtyřtisícových Jaroměřicích nad Rokytnou už je domluvená nová koalice. Nebude v ní nikdo ze současného vedení. Novým starostou se stane občanský demokrat Karel Müller. Na spolupráci, která čítá 12 z 21 křesel v zastupitelstvu, se domluvili lidé z ODS ( 2 mandáty), KDU-ČSL (3 mandáty), Jaroměřicko - náš domov (uskupení pod hlavičkou Pirátů, 3 mandáty) a nezávislí z Pro jistoty Jaroměřicka (4 mandáty).

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT