Niva se v hojných počtech prodávala ve Francii, Itálii, Německu, Belgii nebo ve Velké Británii, kde se zpočátku zákazníci museli spokojit s levostranným řízením. Na západních trzích někteří prodejci prováděli dodatečné úpravy a to od montáže a úprav motorů přes doplnění výbavy (například otevírací střecha) až po podstatné zásahy do karoserie. Příkladem může být Niva Plein Soleil francouzského prodejce v provedení polokabriolet. V prvních dvaceti letech výroby Niva neměla přímého konkurenta a naprosto ovládala trh kategorie, kterou také sama vytvořila.

Jelikož Niva vynikala, stejně jako všechny sovětské vozy, robustností a odolností, přímo se nabízelo její nasazení na sportovních kolbištích. A i tam se Lada Niva stala úspěšnou a to jak v sériovém provedení, tak i v upravených podobách. Niva několikrát slavila úspěch dokonce i v Rallye Paříž Dakar a v dalších náročných soutěžích. Populární se stala především Niva s označením Proto francouzského úpravce. Niva Proto měla převrtaný motor na obsah 1800 ccm s výkonem 140 koní a pětistupňovou převodovku. Samozřejmostí byly i další úpravy jako třeba některé díly karoserie z laminátu, vyztužená karoserie, boční a zadní okna z plexiskla, zvětšená palivová nádrž a další.

Pozadu však Niva nezůstala ani jako televizní hvězda. Sehrála jednu z hlavních rolí v československém televizním seriálu Návštěvníci. Seriál se vysílal v roce 1983 a to dokonce i v Západním Německu, Francii a Švýcarsku. Vzhledem k účinné reklamě ve filmu figurovala Niva v provedení pro NSR s vinylovým potahem střechy, přídavnými reflektory a dekorativními barevnými pruhy na bocích karoserie.

A nyní se již dostáváme k další třebíčské Nivě. Ta byla vyrobena v roce 2003, stejně jako ta z minulého článku. Tím ale veškerá podobnost končí. Dnešní Niva byla zakoupena v Německu v roce 2013 a následně upravena na zakázku. Na první pohled zaujme speciální lak v barvách vojenské kamufláže a nepřeberné množství doplňků. Nutno podotknout, že všechny úpravy a použité doplňky jsou dodány speciálními firmami a jsou originální pro daný vůz. Jmenujme např. upravený podvozek (Rakousko), výfuk (Itálie), pneumatiky (Francie), světla (Německo) a mnohé další. Niva tak disponuje mimo jiné i otevíratelnými zadními okny nebo nástavcem sání umožňující brodění hlubokou vodou. Dnes představená Niva je důkazem toho, že i vůz, který byl zkonstruován před více než čtyřiceti lety, a je vyráběn prakticky ve stejné podobě dodnes, může poskytnout atraktivitu a radost z jízdy.

JAN KOTLÍK