VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Křižník Chrysler New Yorker poskytne americké pohodlí

Třebíč - Koncern Chrysler v první polovině devadesátých let minulého století překvapil úplně novou řadou sedanů vyšší třídy označovanou písmeny LH. Tyto nové vozy se vyznačovaly silně aerodynamickou karoserií s kabinou posunutou extrémně vpřed konec čelního okna byl prakticky téměř nad osou přední nápravy.

3.10.2014
SDÍLEJ:

Chrysler New Yorker 1995.Foto: Jan Kotlík

Tím vznikl maximální prostor pro posádku vozu v poměru k celkovým rozměrům vozu. Nové Chryslery dostaly kotoučové brzdy na všech kolech, airbagy před řidičem i spolujezdcem a ABS. Pohonnou jednotkou byl podélně uložený šestiválec do V o obsahu 3,3 l s rozvodem OHV. LH však mohly mít i zcela nový motor V6 o obsahu 3,5 l vybavený čtyřventylovou technikou a rozvodem DOHC. Tento nový motor dosahoval výkonu přes 200 koní při nízké spotřebě paliva. Oba motory byly spojeny pouze s elektronicky řízenou čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

Základní a nejlevnější modely LH nesly názvy Chrysler Concorde, Dodge Intrepid a Eagle Vision. Lišily se od sebe pouze přední a zadní maskou. O něco vetší a dražší verze nesly názvy Chrysler LHS a Chrysler New Yorker. Oba se mohly pochlubit velice elegantním zakončením střechy a celkově velice podařeným designem. New Yorker zastával variantu pro konzervativnější zákazníky, kterým poskytoval oproti LHS větší pohodlí a více chrómu na karoserii. K vozům LH později přibyl i znovu oživený Chrysler 300 doplněný písmenem M. Jeho motor 3,5 l, který se také objevoval v policejních speciálech Dodge Intrepid, disponoval výkonem přes 250 koní.

Představovaný Chrysler New Yorker z roku 1995 má v Třebíči již třetího majitele. V podstatě si ho mezi sebou prodávají členové nezávislého sdružení majitelů amerických automobilů Free Riders, kterým slouží jako „daily driver", tzn. auto na denní používání. Mráz, prosolené silnice, letní výheň, otloukání na parkovištích i drobné nehody přečkal tenhle LH se ctí. A to přesto, že po celý svůj život nepoznal teplo a pohodlí garáže! To se také podepsalo na jeho poněkud omšelém vzhledu, který se však také dá nazvat stylem. Není snad „in" v letitém usedlém křižníku silnic trhnout na semaforech kdejakého vytuněného japonce se řvoucím výfukem? Motor s přesně udávaným výkonem 218 koní totiž za ta léta neztratil nic ze své dravosti, vždyť také většinu svého života trávil jen v lehce zvýšených otáčkách.

Je až s podivem, že tento křižník s dravcem pod kapotou se při cestovní rychlosti spokojí se spotřebou pod 10 l/100 km. Pro šetřílky je zde pak ještě rozměrný kufr, schopný pojmout případnou nádrž na LPG a nebo několik mrtvol. O místu uvnitř tohoto auta se vůbec těžko vypráví, protože typický Evropan se s takovým přebytkem místa nesetkal v žádném s evropských aut. Výmluvná je přední lavice pro tři osoby, celkový počet pasažérů v New Yorkeru je tedy šest! Navíc je samozřejmostí klimatizace, elektricky nastavitelné sedačky a zrcátka, stavitelný volant, tempomat, nesmí chybět spousta bodových svítilen, nezbytné držáky na nápoje a řada dalších příjemných vymožeností.

Vzhledem k cenám náhradních dílů (které se na rozdíl od evropské produkce nakupují bez problémů a za dobré ceny) a relativně nízkým provozním nákladům, lze New Yorkera označit jako velice atraktivní volbu pro toho, kdo se chce lišit a nechce na silnici splynout s uniformní konfekcí dnešního automobilového průmyslu. Pro toho, kdo se zkrátka rád nechává hýčkat americkým pohodlím a velkorysým prostorem. Ceny ojetých Chryslerů řady LH první generace se pohybují již od 20 tisíc korun. Jediné, na co je třeba dát si při případné koupi pozor je automatická převodovka, která v našich podmínkách v rukou českých řidičů a servisů dostává někdy opravdu zabrat. Dodavatelé náhradních dílů v USA se mnohdy diví, co že my to v tom Česku s těmi převodovkami děláme. Vzhledem k pořizovací ceně celého auta je však případná celková repase převodovky akceptovatelný výdaj. Pozor také na auta, která delší dobu stála. Vzhledem k množství elektroniky, která se především stará o opravdu malou spotřebu vzhledem k velikosti a výkonu auta, je nebezpečí zoxidování spojů, které je pak nutné vyčistit a ošetřit. Celkově lze však říci, že LH první generace dokáže udělat opravdu hodně radosti za velice málo peněz. Tak co, nekoupíte si LH?

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

3.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pavel Kováčik.

Výsledek voleb hodnotím velmi špatně, reagoval lídr komunistů na Vysočině

Pálovice.
6

V odlehlých vsích zvítězil Okamura. Moc jiných politiků se tam nehrnulo

Je to úžasný výsledek, který jsme na Vysočině nečekali, říká nová poslankyně ANO

Náměšť nad Oslavou – Do Sněmovny se dostala za hnutí ANO na Vysočině také Monika Oborná, osmadvacetiletá projektová manažerka v zemědělství z Náměště nad Oslavou. Kraj tak má nyní čtyři poslance oproti dřívějším dvěma. Hnutí Andreje Babiše tu získalo 28,63 procent hlasů a převálcovalo dříve dominantní sociální demokracii.

Hodnocení voleb: Zklamání i naděje politiků

Vysočina - Politici a odborníci z Kraje Vysočina komentují výsledky voleb

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Vysočina - Strana TOP 09 se do poslanecké sněmovny dostala takříkajíc s odřenýma ušima.

AKTUALIZOVÁNO

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

Vysočina - Volby do Poslanecké sněmovny ČR skončily. Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení