Mnoho motocyklových výrobců má ve svém výrobním programu takové stroje, ale jen málo z nich se může pyšnit tím, že zplodil ikonu této kategorie.

Jedním z nich je paradoxně firma, která má ve své hlavní náplni výrobu automobilů. Jedná se o BMW, konkrétně o divizi motocyklovou. Motocykly BMW jsou známy použitím netradiční konstrukce motorů plochých dvouválců uložených napříč ve směru jízdy. Pro motocykl jistě netypické a nepřehlédnutelné. Pro tento motor se také rozhodli pracovníci vývojového oddělení při přípravě nového cestovního endura, vyráběného v letech 1980 až 1987. Při vývoji motocyklu, prvního svého druhu, byl mimo jiné kladen mimořádný důraz na spolehlivost až nezničitelnost a především co nejnižší váhu celého stroje. Výsledkem proto také bylo revoluční řešení zadní kyvné vidlice pouze s jedním ramenem. Konstrukce této vidlice byla dokonce o 30 procent pevnější a o celé dva kilogramy lehčí, nežli klasická dvouramenná. Konstruktérům BMW se podařilo zrodit opravdu revoluční motocykl, který svými vlastnostmi zákazníky bez nadsázky doslova nadchl.

Průkopník nové kategorie cestovních endur dostal název BMW R 80 G/S. Dvě poslední písmena znamenají zkratky německých slov Gelände/Strasse, tedy terén a silnice. Už od počátku dali konstruktéři motocyklu do vínku sportovní ambice. Není tedy divu, že RO 80 G/S zvítězil opakovaně v několika ročnících nelehkého závodu Rallye Paříž Dakar!

Nedivme se, že o této motocyklové legendě dlouho snil i Rudolf Pražan, provozovatel servisu motocyklů v Třebíči. G/S však není vůbec lehké sehnat. A ještě těžší je najít motocykl v dobrém a původním stavu. Přes dlouhé čekání a pátrání se to ale Rudovi nakonec podařilo. A jestli stál výsledek za to? Chcete-li v Třebíči vidět opravdu spokojeného chlapa, přijďte se podívat do jednoho motocyklového servisu a zeptejte se Rudy na jeho „géeso"…

JAK KOTLÍK