Wrangler, označovaný také jako YJ, se vyznačoval pro Jeepy klasickou koncepcí i karoserií. Na rozdíl od CJ měl však vepředu hranaté světlomety, které mu udělily odlišnou tvář. Wranglera mohl pohánět řadový čtyřválec o obsahu 2.5 litrů nebo jeden ze šestiválců s obsahy 4.0 a 4.2 litrů. Na výběr byly automatické a pětistupňové manuální převodovky různých typů. Pohon všech čtyř kol byl samozřejmostí. Wranglera také bylo možno zakoupit ve dvou speciálních edicích nazvaných Islander a Renegade. Všimněte si, že druhé pojmenování nyní použil Fiat pro svého „maskovaného" Fiata 500 L.

Přesně o deset let později v roce 1997 se představila druhá generace, označovaná TJ, která se na první pohled lišila návratem ke kulatým předním světlometům. Wrangler druhé generace také dostal lepší podvozek, který zvýšil pohodlí a ovladatelnost vozu. Změny zaznamenal i interiér a vybavení. Možnost volby verzí a speciálních edicí vzrostla. Wranglera jste mohli zakoupit například ve verzi Sport, Sahara, Freedom Edition, Willys Edition, Rubicon a dalších. Z motorové nabídky zmizel šestiválec 4.2 a přibyl modernější čtyřválec 2.4 s rozvodem OHC.

O dalších deset let se představuje třetí generace s označením JK. JK dostal zcela nový podvozek, díky kterému Wrangler narostl o 86 mm (3,5 palce) do šířky. Poprvé v historii, jako ústupek trhu, je od té doby možné koupit Wranglera s prodlouženým rozvorem a dvěma dvojicemi dveří. Pod kapotou našel místo dnes již klasický vidlicový šestiválec 3.8, nový šestiválec 3.6 Pentastar a bohužel i italský diesel VM Motori o obsahu 2.8. Zmíněná generace Wranglerů se vyrábí dodnes a její oblíbenost neklesá. Jeep JK je odkazem a žijící legendou, kterou se ve výrobním programu nemůže pochlubit každá automobilka. Proto doufejme, že v dnešním, doslova naruby obráceném světě, kde jsou americké Jeepy vyráběny pod značku Fiat, ještě nějakou chvíli tento odkaz historie průkopníka terénních vozů přežije.

Auto pro radost a zábavu

Jelikož, jak už jsme uvedli, je Wrangler poměrně oblíbené auto, není ani v třebíčských ulicích vzácností potkat jakoukoli generaci. My si dnes představíme Jeepa Wranglera první generace, vyrobeného v roce 1991. Jedná se o jeden z pěti kusů, které k nám byly dovezeny v devadesátých letech v rámci reklamní akce Marlboro. Proto, když v roce 1996 Petr Jakoubek svého Wranglera zakoupil, musel z karoserie odstranit spousty polepů v cigaretovém duchu. Petrův YJ má pod kapotou řadový čtyřválec 2.5 litrů s rozvodem OHV, který je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Jeep stojí na chromovaných discích, součástí atraktivního image jsou i speciální nerezové nárazníky a boční nášlapy. Spousta dalších detailů dává znát, že Petr má své auto opravdu rád. Vždyť také Wrangler je na první pohled auto pro radost a zábavu!

JAN KOTLÍK