Třetí generace řady LS, označovaná číslicí 430, se objevila v roce 2000. Podstatnou změnou, patrnou na první pohled, byly tvary karoserie. Oproti předchozímu typu 400 zaoblenější křivky výrazně zlepšily aerodynamiku vozu. Tvary zadní partie, zejména zadních světel, však ještě více připomínaly Mercedes. To podstatné se však ukrývalo pod kabátem. Stejně tak, jako u předchozího modelu, byl kladen důraz na špičkovou techniku a hýčkání posádky. Nejprve se pojďme podívat pod kapotu. Obsah vidlicového osmiválce byl zvětšen na 4.3 litrů a jeho výkon stoupl na 290 koní. Křivka maximálního kroutícího momentu se díky proměnnému časování ventilů mohla posouvat v závislosti na způsobu jízdy. Motor pracoval ve spojení s automatickou převodovkou. Její zvláštností byla funkce „brždění motorem" při jízdě z kopce, kterou uváděl v činnost počítač na základě vyhodnocení příslušných dat. K těm patřily i informace z náklonových čidel vozu. Díky nové pohonné jednotce Lexus zrychloval z nuly na stovku za 6,7 sekund. Zcela nové bylo i zavěšení všech kol. Komfortní odpružení podvozku však muselo být pro evropského zákazníka „přitvrzeno". V USA se tato varianta tvrdého odpružení prodávala jako paket s názvem Touring.

Jak už jsme předeslali, to, co dělá Lexuse Lexusem, je pohodlí posádky. Začněme např. zdvojenými skly, kvůli tepelné izolaci a odhlučnění. Když jsme u skel, všechna jsou vyrobena s povrchem odpuzujícím vodu. Automatické zapínaní stěračů je samozřejmostí. Po usednutí se o dovření dveří postará jejich automatické „dotahování" do zámků. Sedadla mají masážní program, a kromě vyhřívání také chlazení a odvětrávání. Celý klimatizační systém vozu proudí přes zvláštní filtry. Elektricky posuvná jsou i zadní sedadla. Při zařazení zpátečky pak automaticky zajedou opěrky hlav zadních sedadel dolů pro lepší výhled. Zajímavostí je i automatický pohyb mřížek výdechů topení a klimatizace, pro lepší rozptyl v interiéru. Pohodu umocňují např. i zabudované rolety v zadních oknech nebo vestavěná lednička. O dokonalé hudební ozvučení se stará špičkový audio systém Mark Levinson. Pro výčet všech neobvyklých doplňků uvedeného Lexusu, by jsme daleko přesáhli místo určené pro tento článek. Proto už jen dodejme, že Lexus LS 430 poprvé použil v USA systém adaptivního tempomatu, nebo že byl v roce 2001 vyhodnocen jako nejlépe chráněné vozidlo před odcizením.

Honzův Lexus LS 130 President byl vyroben v roce 2001. V české republice se nikdy neprodával. Proto také nebylo snadné ho získat. Představovaný vůz byl zakoupen ředitelem jedné realitní společnosti na Slovensku v přepočtu za 3 290 000 Kč. Honza je jeho druhým majitelem. A jak je, jako správný entuziasta, se svým nejnovějším přírůstkem spokojen? Na tváři se mu jako odpověď objeví záhadný úsměv a v očích zasněný pohled do dálky: „Původní LS 400 je prostě lepší…" To budiž důkazem, že ani nejmodernější technika není zárukou toho nejlepšího motoristického zážitku.

Jan Kotlík