VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Ford Scorpio předběhl dobu o deset let

Třebíč - V roce 1995 se skalní fanoušci automobilů s modrým oválem ve znaku rozdělili na dvě protichůdné skupiny. Na svědomí to měla právě představená druhá generace Scorpia. Stejně jako v osmdesátých letech totiž Ford vsadil na netradiční a pokrokový design a nové Scorpio jím také opravdu překvapilo.

27.5.2016
SDÍLEJ:

Ford Scorpio Karola Kristofčáka.Foto: Jan Kotlík

Problém byl jen v tom, že tvary nového Scorpia nebyly přijaty jednoznačně, dokonce převládaly negativní ohlasy. Vůz byl totiž jakousi směsicí evropského a amerického stylu. Je to o to pozoruhodnější, protože koncern nezamýšlel prodej na severoamerickém trhu, jako tomu bylo u jeho předchůdce první generace.

Ale zanechme spekulací a pojďme si Scorpio druhé generace blíže představit. V Evropě Scorpio plnilo úlohu vlajkové lodi značky. Umíme si tedy přestavit, v jakém duchu byl vůz konstruován. Prim hrálo pohodlí, síla, rychlost, komfort a především okázalý zevnějšek. Přesto, že nové Scorpio zdědilo po svém předchůdci klasickou koncepci pohonu a podstatnou část skeletu karoserie, lze říci, že na zevnějšku se návrháři doslova vyřádili. Vsadili totiž vše na jednu kartu. Tou kartou byla individualita a výjimečnost.

Jak už dnes víme, tak Evropský zákazník je spíše konzervativně založený a pro design nového Fordu neměl příliš pochopení. Běžný motorista byl navíc ovlivňován recenzemi v motoristických časopisech, kde byl design nového Scorpia podrobován kritice zpátečnických reportérů. Snad nejdiskutovanější byla zadní partie, kde vévodil nepřerušený horizontální pruh koncových světel lemovaný širokou chromovanou lištou. V přední partii zase byla pověstným trnem v oku oválná maska chladiče se širokým chromovaným lemem a téměř trojúhelníkové zaoblené hlavní světlomety. U dnešních vozů běžné tvary.

Bohužel, Scorpio svým designem předběhlo svoji dobu, stejně jako v osmdesátých letech v Evropě Sierra a za oceánem Tempo nebo Taurus. Ovšem, na rozdíl od nich, Scorpio předběhlo designové trendy o více než deset let! Dnes by se nad tehdy odvážnými tvary obou masek Scorpia nikdo nepozastavil. Ford ke sklonku kariéry tohoto typu v roce 1998 provedl, možná ze zoufalství, drobné úpravy těchto nejkritizovanějších partií. Především byly některé chromované části nahrazeny černým plastem. Bohužel, nelze nežli konstatovat, že tyto změny byly spíše na škodu a Scorpia po faceliftu ve skutečnosti vypadala jako jakási lacinější verze…

Ford Scorpio Karola Kristofčáka.

A jak už to u kontroverzních aut bývá, dnes je ze Scorpia MkII vyhledávaný vůz, který rozhodně stojí za pozornost. Znalci se kochají pohledem na elegantní a lehce přimhouřený pás zadních světel a debatují nad tím, které dnešní vozy převzaly tvary jeho přední masky.

I my se nostalgicky zamysleme nad tvary Scorpia druhé generace, které ve své době vzbudilo tolik debat a emocí. A můžeme k tomu použít například vzácně zachovalé Scorpio Karola Kristofčáka. Jedná se o původní druhou generaci vyrobenou roce 1996. Pod jeho kapotou brumlá svižný čtyřválec o obsahu 2.3 litrů se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě a 16 ventily. Pohon zadních kol zajišťuje přímo řazená pětistupňová převodovka. Své Scorpio si pan Kristofčák přivezl až z Chebu. Auto bylo nepojízdné a část rozebraného motoru ležela v kufru. Ford byl však jinak ve výborné kondici, vždyť dodnes nemá najeto ještě ani prvních 40 tisíc kilometrů! Chyba původního majitele, který zřejmě motor jak se říká „uvařil", byla odstraněna a Scorpio v rodině Kristofčáků slouží k plné spokojenosti. Vadou na dokonalosti, která však bude napravena, je pouze neoriginální „ošizená" přední maska z faceliftovaného typu. Mimochodem, zmínili jsme se už o tom, že stejným vozem jezdí i syn pana Kristofčáka? A že bychom v jejich „domácnosti" našli ještě další dvě Scorpia? Inu, jak se říká, jablko nepadá daleko od stromu…

Jan Kotlík

Autor: Redakce

27.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační snímek.

Neúspěšná firma zablokovala zimní údržbu Třebíče. Radní vymysleli kličku

Ilustrační foto.

Hattrick Daniela Kavky byl pro Slavoj málo

Boty u cesty, tiší svědkové daleké pouti do Santiaga de Compostela

Třebíč /SERIÁL/ - Chodíte-li opravdu hodně a často, asi se vám občas stane, že se vám boty začnou posléze rozpadat. I obuv má zkrátka své limity a po nějaké době třeba povolí švy, prodře se podrážka nebo se vám ven prodere palec. Stane-li se vám to někde v okolí domova, jednoduše s nimi nějak dojdete, koupíte si nové a ty staré vyhodíte do kontejneru.

Českou chuťovkou roku 2017 je zmrzlina z Kožichovic

Kožichovice – Zmrzlina Eskymáček a Karibik, kterou vyrábí firma z Kožichovic u Třebíče Tipafrost, získala první místo v celostátní soutěži Česká chuťovka. Porota ocenila skvělou chuť smetanového kokosovo-kakaového Eskymáčku a zmrzliny Karibik s rumovou příchutí.

Mladý spolujezdec nehodu nepřežil. Řidič před jízdou pil

Jindřichovice – Tragicky skončila v sobotu před jedenáctou hodinou večer dopravní nehoda v Jindřichovicích u Želetavy.

Želetava neudržela první místo v tabulce

Třebíčsko - Čtyři konfrontace Třebíčska se Žďárskem nabídlo 12. kolo I. A třídy. Částečně úspěšní byli jen fotbalisté Moravských Budějovic, kteří remizovali. Dosavadní lídr z Želetavy, Nové Syrovice a juniorka HFK Třebíč prohráli.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT