Oblíbenost nového vozu doslova raketově stoupala už od chvíle jeho představení veřejnosti na newyorském veletrhu, kdy se o první vozy zájemci doslova přetahovali. Traduje se, že někteří kupci dokonce přespali ve svém Mustangu až do druhého dne, než byly jejich šeky proplaceny, aby měli jistotu, že o vůz nepřijdou.

Mustang byl zkonstruován na základě typu Falcon a začal se vyrábět ve třech karosářských variantách. Na výběr byl tudor hard-top, kupé se splývavou zádí nebo kabriolet. Chytrý tah prodejce byl v tom, že Mustanga si bylo možno objednat v tolika variantách, že si vybral opravdu každý. Pro křehké dámy tu byl svěží kabriolet s malým šestiválcovým motorem, pro drsňáky pak sportovní kupé se silným osmiválcem. Vše bylo doplněno širokou škálou doplňků a výbavy. Mustang se stal velice módní záležitostí. Původního předpokladu automobilky, prodeje maximálně sto tisíc vozů za rok, bylo dosaženo již v průběhu prvních tří měsíců! V roce 1965 již našlo kupce přes 400 tisíc Mustangů.

Za zmínku jistě stojí Mustangy upravované firmou Carolla Shelbyho. Tyto Mustangy byly konstruovány pro jediný účel, a to získávání vavřínů na závodních kolbištích. A nejlepší na tom všem bylo, že Shelby bylo možné koupit v běžném obchodě. Do karoserií Mustangů se tak „pěchovaly" motory s obsahy až 7 litrů a s výkony i přes 400 koní. Ovšem pozor, jejich „papírově" udávaný výkon byl menší, z důvodu zákonných omezení pro volně prodávaná auta. Nebylo prý dokonce výjimkou, kdy byl Mustang Shelby zapůjčený v autopůjčovně vrácen po víkendu s naprosto ojetými pneumatikami a se stopami po startovních číslech na dveřích.

Líbivá karoserie

Druhá generace, označovaná Mustang II, nastoupila v roce 1974. Na svědomí ji měl opět Lee Iaccoca a chtěl tímto zmenšeným Mustangem konkurovat evropským a japonským sportovním vozům. Technicky Mustang II vycházel z malého typu Pinto a vyznačoval se líbivou karoserií kupé nebo tudor. Přesto, že díky novým emisním a bezpečnostním předpisům ztratil Mustang II oproti svému předchůdci na síle, našlo se v prvním roce prodeje téměř 400 tisíc kupců. První Mustangy druhé generace bylo možno koupit pouze s úspornými a slabými čtyřválci 2.3 z Fordu Pinto nebo šestiválci 2.8 známými z evropských Fordů. O rok později se ale pod kapotu vrátil osvědčený osmiválec Windsor o obsahu 5 litru.

Třetí generace, vyráběná v letech 1979 až 1993 s označením FOX, patří k těm nejméně oblíbeným. Hranaté tvary její karoserie si nenalezly mnoho příznivců, navíc se z ní vytratily i poslední atraktivní prvky jako například bezrámové dveře. Pod kapotou ale přibyla novinka čtyřválec 2.3 přeplňovaný turbodmychadlem. Mustang FOX s tímto motorem se svým výkonem blížil „pětilitrům", v zatáčkách byl však díky menší hmotnosti obratnější. Mezi karosářské varianty se také vrátil kabriolet.

V karoserii čtvrté generace prodávané v letech 1994 až 2004 byl patrný pokus o nesmělý návrat ke tvarům původního Mustangu z roku 1964. Šlo především o boční prolis karoserie, vertikálně dělená zadní světa, nebo tvar přístrojové desky. Jednalo se také o první Mustangy, kde výrobce nabízel limitovanou edici „Bullitt". Mustang v tmavě zelené barvě se speciálními doplňky vzdával čest mustangu GT detektiva Bullitta v podání Stevea Mc Queena ve filmovém trháku u nás známého jako „Bullittův případ".

V novém kabátě

Pátá generace nastoupila v roce 2005 a způsobila doslova revoluci ve vzhledu moderních amerických sportovních vozů. Touto generací se Mustang naplno a neskrývaně vrátil k retro tvarům první generace a zájemci o legendu v novém kabátě se opět jen hrnuli. Vzhledem k úspěchu staronového Mustanga reagovala i konkurence s oživenými původními tvary jejich oblíbených modelů. Chrysler představil v retro-tvarech roku 2008 Dodge Challengera a General Motors pak v roce 2010 Chevrolet Camaro.

Dlouho a napjatě očekávaná šestá generace Fordu Mustang přišla s modelovým rokem 2015. Mustang se opět odklonil od klasického retro vzhledu svého předchůdce, nabízí však moderní techniku hodnou pravého sportovního vozu nového milénia. Nový Mustang, který zmohutněl a dostal agresivnější tvary, má například jako první ve své historii dělenou zadní nápravu, která výrazně zlepšila jízdní vlastnosti. Pod kapotu se také vrátil, kromě šestiválce a osmiválce, přeplňovaný čtyřválec. Zarytí vyznavači Mustangů tyto inovace odmítají a prohlašují, že se již nejedná o toho pravého Mustanga. Historie ale praví, že pokrok zastavit nejde a pokud chce Mustang přežít, musí jít s dobou.

Žlutá raketa

Jeden z úplně prvních Mustangů této poslední generace jezdí i u nás v Třebíči. Jedná se o zbrusu nový Ford Mustang 5.0 GT 2015, který je navíc oděn do nepřehlédnutelné žluté barvy. Jak už název napovídá, pod kapotou je ukryt vidlicový osmiválec o obsahu 5 litrů s výkonem 420 koní, který je spojený s automatickou převodovkou. Pohonnou jednotku je možno stisknutím tlačítka nastavit do pěti různých jízdních režimů. Nový Mustang je vůbec prošpikován všemi možnými nejmodernějšími systémy a vymoženostmi. Má raketové zrychlení a na silnici sedí doslova jako přibitý. Je jen otázkou hodnou zarytých entuziastů, zda se z něj přece jenom zase nevytratila část toho přežívajícího kouzla původního pony-car.

JAN KOTLÍK