VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Ford Mustang jde neúnavně s dobou

Třebíč - Kdo by ho neznal! Ford Mustang už asi navždy zůstane ikonou pro americká auta. Historie legendy zvané Mustang se začala psát v roce 1964. Pomyslným otcem Mustanga byl vicepresident automobilky Ford Lee Iaccoca, který tak dal světu automobil kategorie pony-car.

11.9.2015 4
SDÍLEJ:

Žlutý Ford Mustang 5.0 GT 2015 bývá k vidění v Třebíči.Foto: Jan Kotlík

Oblíbenost nového vozu doslova raketově stoupala už od chvíle jeho představení veřejnosti na newyorském veletrhu, kdy se o první vozy zájemci doslova přetahovali. Traduje se, že někteří kupci dokonce přespali ve svém Mustangu až do druhého dne, než byly jejich šeky proplaceny, aby měli jistotu, že o vůz nepřijdou.

Mustang byl zkonstruován na základě typu Falcon a začal se vyrábět ve třech karosářských variantách. Na výběr byl tudor hard-top, kupé se splývavou zádí nebo kabriolet. Chytrý tah prodejce byl v tom, že Mustanga si bylo možno objednat v tolika variantách, že si vybral opravdu každý. Pro křehké dámy tu byl svěží kabriolet s malým šestiválcovým motorem, pro drsňáky pak sportovní kupé se silným osmiválcem. Vše bylo doplněno širokou škálou doplňků a výbavy. Mustang se stal velice módní záležitostí. Původního předpokladu automobilky, prodeje maximálně sto tisíc vozů za rok, bylo dosaženo již v průběhu prvních tří měsíců! V roce 1965 již našlo kupce přes 400 tisíc Mustangů.

Za zmínku jistě stojí Mustangy upravované firmou Carolla Shelbyho. Tyto Mustangy byly konstruovány pro jediný účel, a to získávání vavřínů na závodních kolbištích. A nejlepší na tom všem bylo, že Shelby bylo možné koupit v běžném obchodě. Do karoserií Mustangů se tak „pěchovaly" motory s obsahy až 7 litrů a s výkony i přes 400 koní. Ovšem pozor, jejich „papírově" udávaný výkon byl menší, z důvodu zákonných omezení pro volně prodávaná auta. Nebylo prý dokonce výjimkou, kdy byl Mustang Shelby zapůjčený v autopůjčovně vrácen po víkendu s naprosto ojetými pneumatikami a se stopami po startovních číslech na dveřích.

Líbivá karoserie

Druhá generace, označovaná Mustang II, nastoupila v roce 1974. Na svědomí ji měl opět Lee Iaccoca a chtěl tímto zmenšeným Mustangem konkurovat evropským a japonským sportovním vozům. Technicky Mustang II vycházel z malého typu Pinto a vyznačoval se líbivou karoserií kupé nebo tudor. Přesto, že díky novým emisním a bezpečnostním předpisům ztratil Mustang II oproti svému předchůdci na síle, našlo se v prvním roce prodeje téměř 400 tisíc kupců. První Mustangy druhé generace bylo možno koupit pouze s úspornými a slabými čtyřválci 2.3 z Fordu Pinto nebo šestiválci 2.8 známými z evropských Fordů. O rok později se ale pod kapotu vrátil osvědčený osmiválec Windsor o obsahu 5 litru.

Třetí generace, vyráběná v letech 1979 až 1993 s označením FOX, patří k těm nejméně oblíbeným. Hranaté tvary její karoserie si nenalezly mnoho příznivců, navíc se z ní vytratily i poslední atraktivní prvky jako například bezrámové dveře. Pod kapotou ale přibyla novinka čtyřválec 2.3 přeplňovaný turbodmychadlem. Mustang FOX s tímto motorem se svým výkonem blížil „pětilitrům", v zatáčkách byl však díky menší hmotnosti obratnější. Mezi karosářské varianty se také vrátil kabriolet.

V karoserii čtvrté generace prodávané v letech 1994 až 2004 byl patrný pokus o nesmělý návrat ke tvarům původního Mustangu z roku 1964. Šlo především o boční prolis karoserie, vertikálně dělená zadní světa, nebo tvar přístrojové desky. Jednalo se také o první Mustangy, kde výrobce nabízel limitovanou edici „Bullitt". Mustang v tmavě zelené barvě se speciálními doplňky vzdával čest mustangu GT detektiva Bullitta v podání Stevea Mc Queena ve filmovém trháku u nás známého jako „Bullittův případ".

V novém kabátě

Pátá generace nastoupila v roce 2005 a způsobila doslova revoluci ve vzhledu moderních amerických sportovních vozů. Touto generací se Mustang naplno a neskrývaně vrátil k retro tvarům první generace a zájemci o legendu v novém kabátě se opět jen hrnuli. Vzhledem k úspěchu staronového Mustanga reagovala i konkurence s oživenými původními tvary jejich oblíbených modelů. Chrysler představil v retro-tvarech roku 2008 Dodge Challengera a General Motors pak v roce 2010 Chevrolet Camaro.

Dlouho a napjatě očekávaná šestá generace Fordu Mustang přišla s modelovým rokem 2015. Mustang se opět odklonil od klasického retro vzhledu svého předchůdce, nabízí však moderní techniku hodnou pravého sportovního vozu nového milénia. Nový Mustang, který zmohutněl a dostal agresivnější tvary, má například jako první ve své historii dělenou zadní nápravu, která výrazně zlepšila jízdní vlastnosti. Pod kapotu se také vrátil, kromě šestiválce a osmiválce, přeplňovaný čtyřválec. Zarytí vyznavači Mustangů tyto inovace odmítají a prohlašují, že se již nejedná o toho pravého Mustanga. Historie ale praví, že pokrok zastavit nejde a pokud chce Mustang přežít, musí jít s dobou.

Žlutá raketa

Jeden z úplně prvních Mustangů této poslední generace jezdí i u nás v Třebíči. Jedná se o zbrusu nový Ford Mustang 5.0 GT 2015, který je navíc oděn do nepřehlédnutelné žluté barvy. Jak už název napovídá, pod kapotou je ukryt vidlicový osmiválec o obsahu 5 litrů s výkonem 420 koní, který je spojený s automatickou převodovkou. Pohonnou jednotku je možno stisknutím tlačítka nastavit do pěti různých jízdních režimů. Nový Mustang je vůbec prošpikován všemi možnými nejmodernějšími systémy a vymoženostmi. Má raketové zrychlení a na silnici sedí doslova jako přibitý. Je jen otázkou hodnou zarytých entuziastů, zda se z něj přece jenom zase nevytratila část toho přežívajícího kouzla původního pony-car.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

11.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 25 500 Kč

Mechanici a opraváři nákladních automobilů Automechanik osobních a nákladních automobilů, údržbář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25500 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Firma Brabec velkoobchod s. r. o. přijme na HPP automechanika, údržbáře., , Náplň práce:, - opravy a výměny jednotlivých součástí u osobních a nákladních automobilů,, - provádění systematické údržby, záručních oprav a prohlídek,, - údržba budovy., , Požadujeme znalost mechaniky, řidičský průkaz sk. B, manuální zručnost, spolehlivost. Praxe na obdobné pozici výhodou., , Nabízíme placené přesčasy, podnikové slevy, firemní stravování a stravenky (součástí uvedené mzdy).. Pracoviště: Brabec velkoobchod s.r.o., 674 01 Třebíč 1. Informace: Tereza Bačáková, +420 778 719 455.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 17 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník dělník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , * pracovník zajišťuje nakládku a vykládku zboží, * operace spojené s evidencí skladových zásob, * výdej a příjem materiálu, * ukládání a vyskladnění materiálu ze skladu, , Požadujeme: , * min. SOU v oboru strojírenství, * praxe v oboru výhodou, * práce s PC, * řidičský průkaz skupiny B, * řidičský průkaz na VZV výhodou, * pečlivost, spolehlivost, samostatnost, zodpovědnost, pozitivní přístup k řešení úkolů, ochotu učit se novým věcem, , Nabízíme: , * perspektivu ve stabilní a stále se rozvíjející firmě, * možnost seberealizace – odborný a profesní růst, * motivující platové ohodnocení, * podnikové stravování, * příspěvek na stravování, * firemní benefity (dovolená navíc, 3 dny zdravotního volna, finanční bonus za docházku bez absence…). Pracoviště: Tedom a.s.- pracoviště výčapy, 674 01 Třebíč 1. Informace: Zdeňka Malá, +420 953 311 003.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 32 000 Kč

Programátoři počítačových aplikací PROGRAMÁTOR (TŘEBÍČ, BRNO). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 32000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce Třebíč, Modřínová 1094; Brno, Traťová 1., Nástup možný ihned., Pracovní doba 7,00 - 15,30 hod., Znalost HTML-CSS, Java Script, Angular JS, JQuery., Znalost Java - Java EE, Spring, Hibernate., Znalost AJ., Proaktivní, samostatný, analyticky smýšlející., ŘP sk. B.. Pracoviště: Nuvia a.s., Modřínová, č.p. 1094, 674 01 Třebíč 1. Informace: Eva Skálová, +420 568 409 815.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 17 000 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov POMOCNÝ DĚLNÍK STAVEBNÍ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce okres Třebíč, případně další stavby zaměstnavatele po ČR., Zaměstnanecké výhody: možnost ubytování., První kontakt e-mailem: svoboda@tts.cz. Pracoviště: Tts eko s.r.o., Průmyslová, č.p. 163, 674 01 Třebíč 1. Informace: Jindřich Svoboda, +420 602 723 709.


Pohled na historické jádro Brtnice.

Kraj chce podpořit kulturní památky

Den proti úložišti v lokalitě Na Skalním na Třebíčsku.
56

OBRAZEM: Stovky lidí vyšly na pochod proti úložišti

Jak jsme žili v Československu. Základní škola v Rudíkově

Rudíkov - Hroznatínský rodák Ludvík Svoboda, pozdější československý prezident, byl v letech 1948 až 1968 poslancem Národního shromáždění.

V Třebíči představí život Emy Destinnové

Třebíč – Foyer divadla Pasáž v Třebíči ovládne ve středu 24. dubna od 19 hodin nevšední koncert s názvem Hvězdy Emy Destinnové, aneb o Emě a pro Emu. Tento komponovaný pořad budou mít na svědomí umělci tria Harmonia Brno. Vstupenky jsou ještě stále k dispozici za 180 korun, respektive za 140 korun.

Strmější tribuny, lepší šatny i VIP zóna. Zimák potřebuje opravu za 200

Třebíč – Třebíč chystá další kroky, na jejichž konci má být generální rekonstrukce městského zimního stadionu – největší od 70. let, kdy bylo sportoviště otevřeno. Aby budova odpovídala dnešním potřebám, bude nutné v blízké budoucnosti sehnat zhruba 200 milionů korun.

Hrůzné nálezy z popelnic a tři tisíce pokut v jednom dni: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. dubna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT