VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Ford Mustang jde neúnavně s dobou

Třebíč - Kdo by ho neznal! Ford Mustang už asi navždy zůstane ikonou pro americká auta. Historie legendy zvané Mustang se začala psát v roce 1964. Pomyslným otcem Mustanga byl vicepresident automobilky Ford Lee Iaccoca, který tak dal světu automobil kategorie pony-car.

11.9.2015 4
SDÍLEJ:

Žlutý Ford Mustang 5.0 GT 2015 bývá k vidění v Třebíči.Foto: Jan Kotlík

Oblíbenost nového vozu doslova raketově stoupala už od chvíle jeho představení veřejnosti na newyorském veletrhu, kdy se o první vozy zájemci doslova přetahovali. Traduje se, že někteří kupci dokonce přespali ve svém Mustangu až do druhého dne, než byly jejich šeky proplaceny, aby měli jistotu, že o vůz nepřijdou.

Mustang byl zkonstruován na základě typu Falcon a začal se vyrábět ve třech karosářských variantách. Na výběr byl tudor hard-top, kupé se splývavou zádí nebo kabriolet. Chytrý tah prodejce byl v tom, že Mustanga si bylo možno objednat v tolika variantách, že si vybral opravdu každý. Pro křehké dámy tu byl svěží kabriolet s malým šestiválcovým motorem, pro drsňáky pak sportovní kupé se silným osmiválcem. Vše bylo doplněno širokou škálou doplňků a výbavy. Mustang se stal velice módní záležitostí. Původního předpokladu automobilky, prodeje maximálně sto tisíc vozů za rok, bylo dosaženo již v průběhu prvních tří měsíců! V roce 1965 již našlo kupce přes 400 tisíc Mustangů.

Za zmínku jistě stojí Mustangy upravované firmou Carolla Shelbyho. Tyto Mustangy byly konstruovány pro jediný účel, a to získávání vavřínů na závodních kolbištích. A nejlepší na tom všem bylo, že Shelby bylo možné koupit v běžném obchodě. Do karoserií Mustangů se tak „pěchovaly" motory s obsahy až 7 litrů a s výkony i přes 400 koní. Ovšem pozor, jejich „papírově" udávaný výkon byl menší, z důvodu zákonných omezení pro volně prodávaná auta. Nebylo prý dokonce výjimkou, kdy byl Mustang Shelby zapůjčený v autopůjčovně vrácen po víkendu s naprosto ojetými pneumatikami a se stopami po startovních číslech na dveřích.

Líbivá karoserie

Druhá generace, označovaná Mustang II, nastoupila v roce 1974. Na svědomí ji měl opět Lee Iaccoca a chtěl tímto zmenšeným Mustangem konkurovat evropským a japonským sportovním vozům. Technicky Mustang II vycházel z malého typu Pinto a vyznačoval se líbivou karoserií kupé nebo tudor. Přesto, že díky novým emisním a bezpečnostním předpisům ztratil Mustang II oproti svému předchůdci na síle, našlo se v prvním roce prodeje téměř 400 tisíc kupců. První Mustangy druhé generace bylo možno koupit pouze s úspornými a slabými čtyřválci 2.3 z Fordu Pinto nebo šestiválci 2.8 známými z evropských Fordů. O rok později se ale pod kapotu vrátil osvědčený osmiválec Windsor o obsahu 5 litru.

Třetí generace, vyráběná v letech 1979 až 1993 s označením FOX, patří k těm nejméně oblíbeným. Hranaté tvary její karoserie si nenalezly mnoho příznivců, navíc se z ní vytratily i poslední atraktivní prvky jako například bezrámové dveře. Pod kapotou ale přibyla novinka čtyřválec 2.3 přeplňovaný turbodmychadlem. Mustang FOX s tímto motorem se svým výkonem blížil „pětilitrům", v zatáčkách byl však díky menší hmotnosti obratnější. Mezi karosářské varianty se také vrátil kabriolet.

V karoserii čtvrté generace prodávané v letech 1994 až 2004 byl patrný pokus o nesmělý návrat ke tvarům původního Mustangu z roku 1964. Šlo především o boční prolis karoserie, vertikálně dělená zadní světa, nebo tvar přístrojové desky. Jednalo se také o první Mustangy, kde výrobce nabízel limitovanou edici „Bullitt". Mustang v tmavě zelené barvě se speciálními doplňky vzdával čest mustangu GT detektiva Bullitta v podání Stevea Mc Queena ve filmovém trháku u nás známého jako „Bullittův případ".

V novém kabátě

Pátá generace nastoupila v roce 2005 a způsobila doslova revoluci ve vzhledu moderních amerických sportovních vozů. Touto generací se Mustang naplno a neskrývaně vrátil k retro tvarům první generace a zájemci o legendu v novém kabátě se opět jen hrnuli. Vzhledem k úspěchu staronového Mustanga reagovala i konkurence s oživenými původními tvary jejich oblíbených modelů. Chrysler představil v retro-tvarech roku 2008 Dodge Challengera a General Motors pak v roce 2010 Chevrolet Camaro.

Dlouho a napjatě očekávaná šestá generace Fordu Mustang přišla s modelovým rokem 2015. Mustang se opět odklonil od klasického retro vzhledu svého předchůdce, nabízí však moderní techniku hodnou pravého sportovního vozu nového milénia. Nový Mustang, který zmohutněl a dostal agresivnější tvary, má například jako první ve své historii dělenou zadní nápravu, která výrazně zlepšila jízdní vlastnosti. Pod kapotu se také vrátil, kromě šestiválce a osmiválce, přeplňovaný čtyřválec. Zarytí vyznavači Mustangů tyto inovace odmítají a prohlašují, že se již nejedná o toho pravého Mustanga. Historie ale praví, že pokrok zastavit nejde a pokud chce Mustang přežít, musí jít s dobou.

Žlutá raketa

Jeden z úplně prvních Mustangů této poslední generace jezdí i u nás v Třebíči. Jedná se o zbrusu nový Ford Mustang 5.0 GT 2015, který je navíc oděn do nepřehlédnutelné žluté barvy. Jak už název napovídá, pod kapotou je ukryt vidlicový osmiválec o obsahu 5 litrů s výkonem 420 koní, který je spojený s automatickou převodovkou. Pohonnou jednotku je možno stisknutím tlačítka nastavit do pěti různých jízdních režimů. Nový Mustang je vůbec prošpikován všemi možnými nejmodernějšími systémy a vymoženostmi. Má raketové zrychlení a na silnici sedí doslova jako přibitý. Je jen otázkou hodnou zarytých entuziastů, zda se z něj přece jenom zase nevytratila část toho přežívajícího kouzla původního pony-car.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

11.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Horácká Slavia Třebíč.

Hokejisté Horácké Slavie zaskočili Frýdek-Místek

Vernisáž výstavy grafik Karla Demela v třebíčské Galerii Malovaný dům.
27

VIDEO: Brilantního kreslíře Karla Demela provází hudba

OBRAZEM: V Dukovanech začali topit biomasou, připojí domy, školu i zámek

Dukovany - Dukovany jsou dalším místem, kde byl spuštěn kotel na dřevní štěpku vyrobený v divizi Boilers, která spadá pod třebíčskou firmu TTS. Provoz teplárny byl oficiálně zahájen v sobotu 18. listopadu. Teplárnu, která byla vybudována na zelené louce, provozuje společnost Dukovanská teplárenská s. r. o. Tu v současné době z 51 % vlastní obec a ze 49 % firma TTS.

Vánoce jsou finančně náročné. Úvěr ale může být špatným pánem

Podle finančních poradců ale i psychologů by úvěry měly sloužit k nákupu jen těch věcí, které nezbytně potřebujeme. Nemá cenu se neúměrně zadlužit a kvůli hezkému Štědrému dni si pak znepříjemnit celý rok. Praxe ale také ukazuje, že mnohé domácnosti si kvůli nedostatečné finanční rezervě nemohou tuto úvahu dovolit.

Vodaři posilují zdroj o nové vrty, tlačí je k tomu suchá léta

Heraltice - Vodaři z třebíčské vodárenské společnosti začali s úpravami heraltického prameniště, odkud čerpají pitnou vodu pro Třebíčsko.

Náměstí Rabína Ingbera. V Třebíči budou nové adresy

Třebíč - Ulice Kremláčkova, Tomanova či Mjr. Krátkého a náměstí Rabína Ingbera. Tak se mají nově jmenovat místa v Třebíči. Radní doporučili zastupitelstvu schválit názvy tří nových ulic v lokalitě Na Kopcích a jednoho prozatím bezejmenného náměstí v židovské čtvrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT