VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Ford Bronco je skutečné auto do nepohody

Třebíč /SERIÁL/ - Konečně nám zima ukázala svoji náruč, a proto nadešel čas zaměřit naše povídání na auta s pohonem všech kol, tedy jak se říká na „auta do nepohody". S auty kategorie SUV se dnes doslova roztrhl pytel. Jezdit s SUVéčkem se stalo jakousi módní záležitostí. Ovšem dnešní vozy této kategorie nemají, snad kromě příležitostného pohonu 4x4, s terénními auty mnoho společného.

9.1.2015 2
SDÍLEJ:

Ford Bronco 1988. Jízda s ním je zážitek, ostatně jako každá jízda s americkým autem této velikosti.Foto: Jan Kotlík

Pojďme se proto, pro jakési osvěžení, podívat na jedno opravdové terénní auto, které je typickým příkladem odolné a léty prověřené techniky. A navíc se v zemi svého vzniku stalo jednou z ikon vozidel této kategorie.

Jedná se o Ford Bronco. Úplně první Bronco bylo vyrobeno v roce 1966 a mělo za úkol konkurovat terénním vozům konkurenčních automobilek, mezi kterými vládl Jeep. První Brronco mělo krabicovitý tvar a relativně malé rozměry. Ovšem kromě řadových šestiválců bylo možno malé Bronco osadit i motorem V8 o obsahu pět litrů. A to už byla panečku jízda!

Bronco této první generace se vyrábělo také po celá sedmdesátá léta a dodnes je z něj vyhledávané kultovní vozidlo. V roce 1978 začala nová éra tohoto terénního vozu. Jeho základ totiž od té doby začal tvořit Ford řady F, přesněji F-100. Pro pořádek uveďme, že nákladní pikapy Ford řady F jsou vyráběny nepřetržitě od roku 1948.

Pohodlný polokabriolet

Ford řady F se stal nejprodávanějším vozem na světě vůbec. Bronco tedy především narostlo do velikosti a stalo se z něj auto kategorie tzv. Full-Size (auto plné velikosti). Pod kapotou bylo možné nalézt řadové šestiválce nebo vidlicové osmiválce s obsahem až 5,8 litrů. Z Bronca se stalo oblíbené vozidlo pro volný čas, ale zároveň i pro každodenní používání. Vzhledem k robustní a odolné technice bylo Bronco používáno i jako pracovní auto do těžkého terénu nebo jako hlídkový vůz policejních složek v hůře dostupných nebo venkovských oblastech.

Ford Bronco byl s mírnými obměnami vyráběn až do roku 1996, kdy byl nahrazen modelem Expedition. V Historii Fordu Bronco nesmíme opomenout jeho menšího bratříčka s názvem Ford Bronco II, který byl vyráběn souběžně, a to v letech 1983 až 1990, kdy byl vystřídán Fordem Explorer. Bronco II sdílelo techniku a základ s menším nákladním pikapem Ford Ranger. Pod kapotou Bronca II ševelily pouze vidlicové šestiválce. Bronco II nemělo, snad kromě značky Ford, s naším „velkým" Broncem v podstatě nic společného.

Na Třebíčsku se v současné době můžeme potkat s tmavě červeným Broncem vyrobeným v roce 1988. Na jeho kola přenáší sílu vidlicový osmiválec o obsahu 302 kubických palců, tedy pět litrů. Spojený je s automatickou převodovkou. Součástí je přídavná převodovka s možností mechanického přiřazení pohonu kol přední nápravy a redukce.

Tvary karoserie snoubí účelnost a atraktivní brutálnost zdůrazněnou celkovými rozměry. Uvnitř Bronca nalezneme tolik pohodlí, jaké si nikdo jiný, nežli americký uživatel, neumí u vozidla této kategorie představit. Měkké polstrování, loketní opěry a spousta místa všude kolem. Atraktivní záležitostí je možnost sejmutí zadní části střechy, čímž se v letních měsících z Bronca stane víceúčelový polokabriolet. Třebíčské Bronco k nám doputovalo přes sousední Neměcko až z daleké Skandinávie. Proto také na Broncu nalezneme např. zásuvku na elektrický předehřev motoru a další „vychytávky".

Jízda s Broncem je zážitek, ostatně jako každá jízda s americkým autem této velikosti. A ještě jednu výhodu má naše popsané Bronco. Je v současnosti na prodej. Kdo by tedy chtěl opustit uniformitu dnešní automobilové konfekce, má příležitost proniknout do zcela jiného automobilového světa.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

9.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Kvalita soutěže je na vysoké úrovni, říká předseda futsalového svazu Pe

První hosté si v úterý po poledni mohli prohlédnout nový pavilon chirurgických oborů v třebíčské nemocnici. Nese označení C a přes svoji šedou venkovní barvu, uvnitř hýří barvami, novotou a moderním vybavením.

Kam o víkendu? Třeba do nového oddělení třebíčské nemocnice

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Mladíci můžou na postup zapomenout

Třebíč – Sen o naději se rozplynul. Hokejisté Horácké Slavie živili teoretickou naději na postup do nadstavbové části Ligy mladšího dorostu. K tomu ale potřebovali v dohrávce 13. kola skupiny G regionální soutěže porazit záložní tým jihlavské Dukly.

Mladý řidič boural, se zraněním pak přišel do nemocnice

Třebenice- Mladý řidič boural v noci na pátek u Třebenic na Třebíčsku. Po nehodě se nechal ošetřit v nemocnici, teprve pak zavolal policisty. Ti zjistili, že mladý muž pil.

Cítíme se být kráceni na svých právech, řekl starosta Janata

Třebíč /ROZHOVOR/ – Dění kolem veřejné autobusové dopravy v Třebíči ve spojitosti s firmou ICOM transport pro Deník okomentoval zdejší lidovecký starosta Pavel Janata. Reagoval na zmatky, které nastaly poté, co 39 linek příměstských autobusů přestalo zastavovat na autobusovém nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT