Pojďme se proto, pro jakési osvěžení, podívat na jedno opravdové terénní auto, které je typickým příkladem odolné a léty prověřené techniky. A navíc se v zemi svého vzniku stalo jednou z ikon vozidel této kategorie.

Jedná se o Ford Bronco. Úplně první Bronco bylo vyrobeno v roce 1966 a mělo za úkol konkurovat terénním vozům konkurenčních automobilek, mezi kterými vládl Jeep. První Brronco mělo krabicovitý tvar a relativně malé rozměry. Ovšem kromě řadových šestiválců bylo možno malé Bronco osadit i motorem V8 o obsahu pět litrů. A to už byla panečku jízda!

Bronco této první generace se vyrábělo také po celá sedmdesátá léta a dodnes je z něj vyhledávané kultovní vozidlo. V roce 1978 začala nová éra tohoto terénního vozu. Jeho základ totiž od té doby začal tvořit Ford řady F, přesněji F-100. Pro pořádek uveďme, že nákladní pikapy Ford řady F jsou vyráběny nepřetržitě od roku 1948.

Pohodlný polokabriolet

Ford řady F se stal nejprodávanějším vozem na světě vůbec. Bronco tedy především narostlo do velikosti a stalo se z něj auto kategorie tzv. Full-Size (auto plné velikosti). Pod kapotou bylo možné nalézt řadové šestiválce nebo vidlicové osmiválce s obsahem až 5,8 litrů. Z Bronca se stalo oblíbené vozidlo pro volný čas, ale zároveň i pro každodenní používání. Vzhledem k robustní a odolné technice bylo Bronco používáno i jako pracovní auto do těžkého terénu nebo jako hlídkový vůz policejních složek v hůře dostupných nebo venkovských oblastech.

Ford Bronco byl s mírnými obměnami vyráběn až do roku 1996, kdy byl nahrazen modelem Expedition. V Historii Fordu Bronco nesmíme opomenout jeho menšího bratříčka s názvem Ford Bronco II, který byl vyráběn souběžně, a to v letech 1983 až 1990, kdy byl vystřídán Fordem Explorer. Bronco II sdílelo techniku a základ s menším nákladním pikapem Ford Ranger. Pod kapotou Bronca II ševelily pouze vidlicové šestiválce. Bronco II nemělo, snad kromě značky Ford, s naším „velkým" Broncem v podstatě nic společného.

Na Třebíčsku se v současné době můžeme potkat s tmavě červeným Broncem vyrobeným v roce 1988. Na jeho kola přenáší sílu vidlicový osmiválec o obsahu 302 kubických palců, tedy pět litrů. Spojený je s automatickou převodovkou. Součástí je přídavná převodovka s možností mechanického přiřazení pohonu kol přední nápravy a redukce.

Tvary karoserie snoubí účelnost a atraktivní brutálnost zdůrazněnou celkovými rozměry. Uvnitř Bronca nalezneme tolik pohodlí, jaké si nikdo jiný, nežli americký uživatel, neumí u vozidla této kategorie představit. Měkké polstrování, loketní opěry a spousta místa všude kolem. Atraktivní záležitostí je možnost sejmutí zadní části střechy, čímž se v letních měsících z Bronca stane víceúčelový polokabriolet. Třebíčské Bronco k nám doputovalo přes sousední Neměcko až z daleké Skandinávie. Proto také na Broncu nalezneme např. zásuvku na elektrický předehřev motoru a další „vychytávky".

Jízda s Broncem je zážitek, ostatně jako každá jízda s americkým autem této velikosti. A ještě jednu výhodu má naše popsané Bronco. Je v současnosti na prodej. Kdo by tedy chtěl opustit uniformitu dnešní automobilové konfekce, má příležitost proniknout do zcela jiného automobilového světa.

JAN KOTLÍK