Ačkoli Barracuda opustila trh v roce 1974, Camaro a Mustang zůstali soupeři až do dnešních dnů. Jejich společným jmenovatelem je flexibilita. Zákazník totiž vždy mohl volit dle svého vkusu a své peněženky z nespočtu variací svého budoucího vozu. Tak i Camaro bylo možné objednat se základními šestiválcovými motory v základní výbavě, a nebo si nechat u místního dealera připravit doslova zuřící bestii s osmiválcovými motory a různými dalšími specielními pakety zvyšujícími výkon či zlepšující ovládání vozu. Camaro si získalo svoji oblibu především díky ceně, kterou lze nazvat „lidovou", protože pozici prvotřídního sportovního vozu u GM vždy zastupoval model Corvette. Světlo světa dosud spatřilo celkem pět generací Camara, šestou přinese rok 2016. Ta pátá je ukázkou retro vlny, která již před léty zasáhla USA a výrobci se začali designem svých aut vracet ke klasickým tvarům. A tak zasvěcenému pozorovateli neunikne, že i současné Camaro se snaží vrátit ke svým kořenům a tvary karoserie byly inspirovány první generací.
Majitelem dnes představeného Camara je Martin Barták. Jeho Camaro bylo vyrobeno v roce 1994. Jedná se tedy o čtvrtou generaci tohoto dnes již kultovního sportovního vozu. Pod kapotou nalezneme šestiválcový motor o obsahu 3.4 litrů a kola zadní nápravy jsou poháněna přes ručně řazenou pětistupňovou převodovku. Karoserie je poplatná módě doby svého vzniku. I přes své uhlazené oblé křivky však příď působí tradičně dostatečně agresivně. Sportovní vzhled podtrhují dva nádechy na kapotě na kterou navazuje silně skloněné čelní okno. Atraktivní nádech dodávají dlouhé dveře bez okenních rámů. Doslova třešničkou na dortu je pak střecha s odnímatelnými panely zvaná „Targa". Záď vozu elegantně uzavírá decentní spoiler, citlivě integrovaný do zadní kapoty. Ve voze je oproti originálu nainstalováno zařízení na vstřikování LPG a výfukové potrubí z osmiválcové verze. Lze říci, že Martin je spokojeným majitelem nevšedního vozu, se kterým lze užít spoustu zábavy.
Hranatý kolega
Martin ale není prvním, kdo v Třebíči prohání americké „pony car" od GM. Na konci devadesátých let minulého století jezdilo v třebíčských ulicích Camaro „hranaté" třetí generace. Jeho karoserie se pyšnila atraktivním dvoubarevným lakováním v kombinaci černé a stříbrné a vše doplňovaly tvarované ocelové disky kol s leštěným mezikružím. Zmiňované Camaro mělo pod kapotou taktéž „malý" šestiválec, tentokrát s obsahem 2.8 litrů, a pětistupňovou manuální převodovku. Na přelomu milénia však bylo z Třebíče odprodáno.
JAN KOTLÍK