Američtí výrobci v tu dobu upustili od výroby kabrioletů z důvodu zostřujících se amerických bezpečnostních předpisů a poklesu zájmu zákazníků. Bylo to až v roce 1982, když Chrysler, který byl paradoxně také první kdo v roce 1970 ukončil produkci kabrioletů, vrátil do amerických showroomů kabriolet v podobě typu Le Baron. Cadillac nesměl zůstat dlouho pozadu a tak v roce 1984 představuje typ Eldorado Biarritz. Nový kabriolet však nesjížděl z výrobních pásů továren Cadillacu, ale vznikal přestavbou kupé Eldorado, prováděnou firmou ASC.

Convertible, jak je v USA označován kabriolet, byl oproti kupé asi o 200 liber (cca 90 kg) těžší díky výztuhám karoserie, přičemž vše ostatní, včetně interiéru, zůstalo nezměněno. Kabrioletů takto vzniklo jen něco přes tři tisíce kusů. Proto je dnes Cadillac Eldorado Biarritz Convertible tohoto ročníku mezi sběrateli vyhledávaným automobilem.

Veterán ze slunné americké Floridy

Máme štěstí, že jeden z těchto poměrně vzácných vozů doputoval až do Třebíče. Jeho majitelem je Vladimír Pisk, dlouholetý předseda a zakladatel Veteran Car Clubu Třebíč, později Prvního Veteran Car Clubu Třebíč. Z uvedeného je zřejmé, že Vláďa má odjakživa ke starým autům velice blízko, proto jich také doma hned několik opatruje. Ovšem většina z nich se nachází, jak Vláďa říká, v totální renovaci.

Proto na konci roku 2008 přišel na řadu nápad, pořídit si veterána, který nebude vyžadovat renovaci a bude moci být ihned využíván k plné radosti svého majitele a jeho rodiny. Vláďa svůj Cadillac vypátral přes internet až na slunné Floridě. Přes půl roku dlouhé vyřizování a čekání slavilo úspěch a v létě roku 2009 mohla rodina Piskova doma přivítat další, dlouho očekávaný přírůstek.

Luxus a styl

Vláďův bílý Biarritz má pod kapotou osmiválcový motor HT 4100 DFI (4,1 litru) spojený s automatickou převodovkou. Vozu doslova vévodí chromovaná maska chladiče ne nepodobná slavnému Rolls-Royce. Z plné výbavy, která je u této značky samozřejmostí, jmenujme například elektro-hydraulicky ovládané skládání a rozkládání střechy. Naše představované Eldorado se navíc pyšní tzv. continental kitem. Jedná se o v USA velice oblíbený příplatkový doplněk, který imituje rezervní kolo vzadu na nárazníku po vzoru předválečných automobilů.

Biarritz 1984 je důkazem toho, že i přes značné zmenšení rozměrů modelu Eldorado, ke kterému došlo v závěru sedmdesátých let, tento vůz nabízí své posádce nadmíru luxusu a stylu ve spojení s vysokými jízdními výkony. Ostatně, o tom se můžete přesvědčit na některé z veteránských akcí v Třebíči a okolí, kde zcela jistě potkáte bílý Cadillac bez střechy s posádkou rozdávající úsměvy na všechny strany.

JAN KOTLÍK