Chrysler Le Baron započal svoji dráhu jako samostatný model značky Chrysler v roce 1977 respektive 1978. Chrysler střední třídy dostal název Le Baron, dříve používaný jako přídomek značky Imperial, později Chrysleru Imperial. Chrysler Le Baron ročníku 78 byl největší z Le Baronů v jeho historii, která sahá až do devadesátých let. Le Baron v roce 1980 poněkud zhranatěl a v průběhu osmdesátých let se zcela proměnil v „malý" vůz s pohonem kol přední nápravy, pod jehož kapotu se již nikdy nevrátil motor V8.

Chrysler Le Baron model 1978 svůj podvozek s rozvorem 286 cm, původně postavený pro nové kompaktní vozy Plymouth Volare a Dodge Aspen představené roku 1976, sdílel spolu s koncernovým dvojčetem Dodgem Diplomat. Le Baron se v představené podobě vyráběl pouhé dva roky a to v letech 1978 a 1979. Oba modelové ročníky se však od sebe ještě v drobnostech lišily, například mřížkou chladiče.

Náš sedan v barvě „Sable Tan Sunfire Metallic" na první pohled zaujme přední maskou, která je oproti zvyklostem obrácena vzhůru nohama. Znamená to, že hlavní světlomety zaujímají polohu pod blikači a pozičními světly, tedy přesně naopak, nežli u většiny amerických vozidel té doby. Tradici si drží masivní chromované nárazníky vpředu i vzadu, připevněné na teleskopických tlumičích, jak tomu velely tehdy platné bezpečnostní předpisy. Záď odhalí své kouzlo až po setmění, kdy vyniknou rozměrné koncové svítilny. O tepelnou izolaci kabiny se stará střecha potažená vinylem a cestování s rukou ležérně položenou z okénka zpříjemňuje izolace pod spodní částí rámu oken dveří, chránící obnaženou ruku před sluncem rozpáleným plechem karoserie. Sedan je klasické koncepce, tedy s motorem V8 uloženým podélně vpředu, automatickou třírychlostní převodovkou a tuhou poháněnou zadní nápravou. Patřičný komfort má na starosti odpružení přední nápravy zkrutnými tyčemi, zadní náprava je uložena na podélných listových perech.

Tři karoserie

V roce 1978 měl nový majitel Le Barona na výběr ze tří karoserií a to coupé, sedan a combi a ze tří motorů, jednoho šestiválce a dvou osmiválců. V našem sedanu je klasická V8 s rozvodem OHV o obsahu 318 cui (5,2 l) s elektronicky řízeným zapalováním. Díky výfukovému systému bez rezonátoru o sobě motor dává vědět velice specifickým zvukem. Ale pojďme se podívat co se skrývá uvnitř. Poměrně luxusní přístrojová deska se spoustou malých i větších „budíků" a imitací dřeva spolu s celistvou přední lavicí dává pocit příjemného prostřední k pohodlnému cestování. Za pozornost stojí osvětlené zrcátko na sluneční cloně před sedadlem spolujezdce. Pro parádivé pasažérky na zadních sedadlech jsou k dispozici dvě osvětlená zrcátka na zadních sloupcích střechy. Výbavu, jako například elektricky seřizované sedadlo, tempomat, klimatizaci, elektrické stahování všech oken, centrální zamykání nebo stavitelný volant, jistě nemusíme zmiňovat.

Představovaný Le Baron byl zakoupen už u nás v ČR. Původně jezdil v Pensylvánii v USA, nějaký čas strávil v Německu, kde však s největší pravděpodobností nebyl oficiálně provozován. Po nezbytných opravách Chrysler prodělal v Třebíči testaci historického vozidla a od té doby nechybí téměř na žádném srazu amerických automobilů v ČR.

JAN KOTLÍK