Četník je malé postavy a jeho pohled svědčí o jeho temperamentu a odhodlání nekompromisně prosazovat zákon a místní nařízení… Přenesme se ale teď k nám do Třebíče. Panující letní počasí, výpravy turistů přijíždějících obdivovat naše památky Unesco, to vše může leckomu alespoň vzdáleně připomínat atmosféru francouzského letoviska. Tím spíše, když spatří projíždět známé zelené otevřené auto ve kterém chybí už jen zmíněný četník. Auto nese název Citroën Méhari a onen chybějící četník je zastoupen místním fandou zmíněné značky jménem Jirka Bárta.

Místní Citroën Méhari přicestoval do Třebíče v roce 2006 ze slunné Itálie. Zde prodělal kompletní renovaci za pomoci známého fandy a mechanika těchto strojů Jendy Bendy. Jirkův exemplář byl vyroben v roce 1973, jeho přední kola pohání plochý, vzduchem chlazený dvouválec s objemem 0.6 litru. Podvozek, shodný s jeho bratříčkem Citroënem 2CV (zvaným „Kachna"), uděluje tomuto zajímavému vozu velice specifické jízdní vlastnosti. Posádka především ocení neobvykle pohodlnou jízdu po nerovných cestách. Ta je vykoupena nadměrným, ale ne nepříjemným, nakláněním vozidla v zatáčkách a houpáním při brzdění i při rozjezdu. V Méhari si vůbec člověk připadá spíše jako v loďce na rozbouřené řece, nežli jako v autě na silnici. Ale tím kouzlo tohoto vozítka zdaleka nekončí. Připočtěme jednoduchou karoserii z probarveného plastu ABS, která disponuje sundavací plátěnou střechou, sklopným předním oknem a vyndavacími dveřmi. Jednoduchá konstrukce, jednoduché ovládání, celkově geniální řešení, to vše pro vaše rozveselení a dobrou letní náladu! Ať si současní automobiloví výrobci říkají co chtějí, tohle je to opravdové auto pro zábavu!

Nákladní automobil

Citroën Méhari se vyráběl v letech 1968 až 1988. Celkem bylo dle záznamů továrny vyrobeno 144 953 „četnických" Citroënů. Pouhý jeden rok se Méhari prodával i v USA, kde se z něj mohlo radovat přesně 214 majitelů. Pro americký trh muselo být na tomto Citroënu provedeno několik úprav v zájmu přísnějších bezpečnostních předpisů, ale i přesto musel být Méhari v USA oficiálně registrován jako nákladní automobil (pro nákladní automobily zde neplatí tak přísná pravidla). V roce 1979 spatřila světlo světa i verze s pohonem všech čtyř kol! Zvláštní kapitolou byla výroba pro Jižní Ameriku, která probíhala v Uruguayi. Karoserie Méhari zde nebyla vyráběna z ABS plastu, ale ze skelných vláken. Rozšířené blatníky skrývaly větší kola a vůz nesl název Mehari Ranger. Všestranný Citroën Méhari našel využití nejen u policie, ale například i ve Francouzské nebo Irské armádě.

V Třebíči tento milý Citroën se svým majitelem za volantem jednoznačně přispívá k dobré letní náladě v ulicích. Proto bych se přimlouval k zařazení tohoto výjimečného autíčka mezi pamětihodnosti našeho města. Určitě si to zaslouží!

JAN KOTLÍK