„V současnosti dáváme na radnici dohromady podklady pro územní rozhodnutí,“ řekl starosta Jaroměřic Karel Nedvědický. „Projekt samotný jsme zpracovali z vlastní iniciativy již v roce 2003,“ dodal.

Komunikace se stane součástí hlavního tahu z Třebíče do Moravských Budějovic. Začínat bude v zatáčce s odbočkou na Vacenovice a vyústí v kopci za benzínovou pumpou. Výrazně tedy ulehčí centru Jaroměřic.

Nyní probíhá jednání s vlastníky pozemků. Silnice se vyhne pokusným polím Ústředního zkušebního ústavu zemědělského. „V rámci vědy a výzkumu mají mezinárodní význam. Probíhají na nich dlouhodobé pokusy a jsou nenahraditelné,“ sdělil vedoucí provozu Bohumil Vítek.

Obchvat bude majetkem kraje, který ho i zafinancuje. Před třemi lety byla stavba vyčíslena na 170 milionů korun. Stane se součástí takzvaného severojižního propojení kraje Vysočina. To začíná ve Svitavách, pokračuje přes Bystřici nad Pernštejnem, Velké Meziříčí, Třebíč, Moravské Budějovice do Vratěnína a dále do Rakouska. „O penězích na stavbu se v Jihlavě začne jednat ve chvíli, kdy radní z Jaroměřic dodají kompletní podklady,“ řekla Hana Strnadová, vedoucí investičního oddělení Krajského úřadu.

Jak vnímají provoz ve městě sami obyvatelé?

Karel Šuta(73), důchodce: „Podle mého je provoz hrozný. Jeden vás pustí, druhý ne. Už aby obchvat byl. Na kole v mém věku je to nebezpečné.“

Dagmar Stohlová(33), na mateřské dovolené: „S kočárkem někdy stojím dlouhé minuty, než mohu přejít. Navíc je blízko škola. Kamkoli vyjedete do zahraničí, všude vedou frekventované tahy kolem obcí.“

Eva Syslová(56), prodavačka: „Bylo by to dobré, provoz je tu hrozný.“