„Varianta, kterou připravilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), z ekonomického pohledu vychází. Konečně,“ konstatoval s ulehčením předseda spolku Regio 2020 Aleš Kratina. Úředníci mají novou metodiku a návrh přeložky „očesaný“ na naprosto nutný základ se dostal do kladných čísel.

Pro budování obchvatu mluví řada faktů. Trasa od Vladislavi je spolu s trasou od Moravských Budějovic nejvytíženější, co se týče dojíždění obyvatel do Třebíče. Vladislavský směr dále zahlcuje tranzit, neboť městys leží na hlavním tahu do Brna. Nachází se ve složitém terénu se zatáčkami a kopcem. Jízdu po průtahu Vladislaví každoročně brzdí dopravní omezení, protože silnice je permanentně rozbitá. A tak se tam čeká na semaforech v dlouhých kolonách.

Kdy bude jasněji, zda stát začne podnikat další kroky v přípravě vladislavského obchvatu? „Konkrétnější informace poskytneme po projednání záměru v centrální komisi ministerstva dopravy,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Výstup z jednání komise se očekává v první polovině tohoto roku. Podobně jako vladislavský záměr se totiž do lepších ekonomických ukazatelů může dostat po přepočítání dle nové metodiky několik dalších projektů v republice. A ministerští úředníci si vyberou, které stavbě dají zelenou.

Bourání starostova domu

Jisté je, že jakmile se obchvat začne stavět, bude se muset zbourat dům vladislavského starosty Havleny. Havlenovi totiž bydlí přímo v aktuálně plánované trase. „Jsme s tím s manželkou smíření. Až to bude jisté, budeme řešit problém,“ říká starosta.

Nyní navržená přeložka silnice I/23 má být dlouhá 3,265 kilometru s šířkou 9,5 metru a navrhovanou rychlostí 90 kilometrů v hodině.

Trasa má podle Aleše Kratiny začít u městské skládky a pokračovat nad bývalou železniční stanicí Vladislav ve směru na Náměšť nad Oslavou. Pak se bývalá I/23 dvěma křižovatkovými rampami odpojí do centra Vladislavi. Nová přeložka má pokračovat přes skalní masiv severně od obce, kde překročí krátkým mostem krajskou silnici na Hostákov. Dále povede mezi průmyslovými areály k hlubokému údolí Mlýnského potoka, který překlene 150 dlouhý most. Pak překročí krajskou silnici na Smrk a železniční trať 240 z Jihlavy do Brna. Ve finále se napojí druhou křižovatkou na stávající silnici I/23. Mělo by jít o projekt za sumu okolo 1,5 miliardy korun.

Úsek od Třebíče rozšíří

„Věc je nyní postavená tak, že městys Vladislav musí do nového územního plánu zapracovat změny ve východním segmentu obce, kde dojde k výrazným úpravám trasy,“ připomenul Kratina.

Řidiči často nadávají na úzkou vozovku, kterou má silnice I/23 před Vladislaví ve směru od Třebíče. Jde o úsek zejména podél trati. Kratina říká, že tato část silnice má být zahrnuta do takzvaných bodových oprav, v rámci nichž se bude rozšiřovat.