Silnice vedoucí městem je nyní státní – přičemž státní bude i obchvat, který obkrouží jižní část Třebíče. Stát tedy už nebude mít zapotřebí provozovat souběžně další silnici. A ačkoli si lidé pod pojmem místní komunikace většinou představí úzkou silničku mezi poli, v tomto případě bude místní komunikací čtyřproudá silnice. A o tu se bude muset město starat. „Kromě toho, že to pro nás budou zvýšené náklady, to ale přináší i pozitivní věci. Bude-li na silnici porucha, můžeme ji opravit, aniž bychom to museli hlásit státu, aby si ji opravil sám,“ uvedl starosta Pavel Pacal.

To v současné době není možné, město do průtahu nemůže jakkoli zasahovat. A zároveň už nedojde k situaci, kdy se na průtahu bez ohlášení objeví stavební stroje, a zcela zablokují dopravu, jako se to stalo loni v září. „Pak budeme mít jeho provoz plně pod kontrolou. Budeme-li teď trochu fabulovat, můžeme silnici třeba zúžit nebo na ní vybudovat cyklopruhy. Množství vozidel na ní asi poklesne,“ nastínil starosta.

Celý průtah však městu patřit nebude. I nadále musí být zachována síť krajských silnic, které na sebe musejí navazovat. „Jestli se nepletu, například silnice od Podklášterského mostu k úřadu práce a pak vedoucí k Masarykovu náměstí bude pořád druhé třídy, tedy krajská. Je to silnice od Račerovic, která je krajská, a pak naváže na Hrotovickou, která je také krajská,“ doplnil Pacala místostarosta Janata.

Město již také chystá smlouvu se státní organizací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), která obchvat vybuduje. Předmětem této smlouvy je převod veškerých dalších staveb, které kvůli obchvatu budou muset vzniknout. Jedná se například o chodníky, kanalizace, veřejné osvětlení či polní cesty. „Tyto stavby vybuduje ŘSD. Touto smlouvou se domlouvá, že se tyto stavby posléze převedou městu a to je bude dále spravovat,“ uvedl Janata.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ministr dopravy Kupka: Vedení trasy třebíčského obchvatu už nelze zpochybňovat

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k obchvatu Třebíče. | Video: Deník/Milan Krčmář