VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat? Brzda je v Praze i v Třebíči

Třebíčsko - Má vůbec Třebíč šanci, že bude mít za pár let obchvat? Že se budou ulicemi města v půl třetí odpoledne proplétat pouze místní lidé, aniž by stáli v kolonách spolu s kamiony? Faktorů, které hrají proti, je několik.

3.2.2012 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Ivo Havlík

Průtah městem, státní silnice I/23, nepatří mezi prioritní dopravní tepny v rámci republiky.

Trasu, kterou by měl obchvat vést, město navrhuje tak, že ji Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím nechce akceptovat. Podle ŘSD nesplňuje parametry silnice první třídy, je „klikatá a nepohodlná“.

„Ideální trasa byla v minulosti zamýšlena přes kožichovický katastr. Jenže Kožichovice se od Třebíče v devadesátých letech odtrhly, a o vedení frekventované tepny na jejich pozemcích už nemohla být řeč. Byla chyba Třebíče Kožichovice pouštět,“ zmínil jeden z úředníků ŘSD, který si přál zůstat v anonymitě.

Financování za Brunclíka

ŘSD nemá peníze nejen nyní, ale ani dlouho mít nebude. Za předchozího ředitele Alfréda Brunclíka uzavíralo se stavebními firmami smlouvy na stavbu dálnic, aniž na ně mělo. Celkem šlo o 17 miliard korun. Problém je v tom, že smlouvy jsou závazné a stavební firmy na jejich naplnění trvají. Takže bude jen velmi obtížné prosadit nějakou novou stavbu a získat na ni prostředky. Staví se jen dálnice, na které přispívá Unie, jinak by evropské dotace propadly.

Další překážkou je skutečnost, že třebíčský obchvat, pokud někdy vznikne, bude relativně drahý. Třebíč neleží na rovině, silnice i v nejlevnější variantě musí překonat složitý terén v údolí řeky Jihlavy, vyhnout se některým objektům. Hovoří se o ceně okolo čtyř miliard korun, navíc příprava projektu je na úplném začátku, i kvůli místním tahanicím v minulosti.

Například obchvat Havlíčkova Brodu s podobnou intenzitou dopravy už má zpracovanou projektovou dokumentaci pro stavební povolení, cenu odborníci odhadují po úsporách do dvou miliard korun. Brod navíc leží na křížení dvou silnic první třídy. Pokud bychom ale přepočetli cenu díla na počet obyvatel v obou městech, rozdíl už není tak propastný.

Situaci komplikují i protesty některých skupin v Třebíči. Mají obavu, že by se dopravní tepna dotkla Libušina údolí. Město se ale snaží, radní Martin Svoboda pravidelně jezdí jednat na ministerstvo dopravy.

Pokouší se v rámci svých možností projektu obchvatu dojednat podporu. „Hledáme způsob a kompromis, jak vyhovět normám pro silnici 1. třídy i ekologicky smýšlejícím obyvatelům. Kompromis mezi cenou stavby a její funkčností,“ zmínil vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

500 projektů

Podle odborníků z ministerstva dopravy, kteří mají na starosti plánování dopravních staveb v republice, je jisté, že obchvat se nezačne stavět do roku 2016, protože je to prostě legislativně nemožné. Reálné to není ani do roku 2020, optimistická varianta hovoří takto: Bude fajn, když se kopne po roce 2020, ale pravdě spíš odpovídá datum 2030.

Na ministerstvu dopravy se od září loňského roku vytváří důležitý dokument, který stanoví, kde se v budoucnu bude v jakém pořadí stavět. Má krkolomný název Dopravní sektorové strategie, II. fáze. Zahrnuje veškeré projekty dopravních staveb na silnicích, železnicích a vodě u nás, je jich asi pět set. „Definitivní podoba materiálu bude hotová v únoru 2013,“ zmínil ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy Luděk Sosna.

Strategie má určit prioritní stavby v letech 2014 2020 a výhled do roku 2040. „Takových projektů, jako je třebíčský obchvat, si zde konkuruje možná 150. Jak dopadne jejich pořadí, zatím nedokážu říct, bude záležet na mnoha věcech. Faktem zůstává, že Třebíč nemá ani dokumentaci potřebnou ke stavebnímu povolení,“ okomentovat situaci Sosna. Podle jeho slov dostanou v prvním období přednost stavby, které zapadají do transevropské dopravní sítě. To jsou u nás především dálnice.

Co z toho všeho plyne? Že Třebíč se bude ještě dlouhé roky potýkat s dopravními zácpami. Stát sice připravuje zkapacitnění Bráfovy třídy, to ale samo o sobě situaci nevyřeší. Město už ve spolupráci s krajem chystá způsob, jak odlehčit Hrotovické ulici její horní části v místech, kde se na ni napojuje Spojovací ulice. Hrotovická ulice hraje důležitou roli v plynulosti dopravy v centru města ve spojitosti s výjezdem na Dukovany a k obchodním centrům.

Autor: Hana Jakubcová

3.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V nohách jsem měl sotva pár stovek metrů, když jsem uviděl první odložené boty. Podle barvy pásků soudím, že patřily nějaké poutnici.
9

Boty u cesty, tiší svědkové daleké pouti do Santiaga de Compostela

Ocenění pro Tipafrost převzal výrobní ředitel Miroslav Krupica.
2

Českou chuťovkou roku 2017 je zmrzlina z Kožichovic

Mladý spolujezdec nehodu nepřežil. Řidič před jízdou pil

Jindřichovice – Tragicky skončila v sobotu před jedenáctou hodinou večer dopravní nehoda v Jindřichovicích u Želetavy.

Želetava neudržela první místo v tabulce

Třebíčsko - Čtyři konfrontace Třebíčska se Žďárskem nabídlo 12. kolo I. A třídy. Částečně úspěšní byli jen fotbalisté Moravských Budějovic, kteří remizovali. Dosavadní lídr z Želetavy, Nové Syrovice a juniorka HFK Třebíč prohráli.

Mezi Jemnicí a Třebelovicemi pojede lampionový vlak

Jemnice - Jednou z posledních příležitostí svézt se na Jemnicku výletním vláčkem bude ta v sobotu 28. října. Vyjede totiž lampionový vlak. Z Jemnice vyrazí v 18 hodin do Třebelovic, odkud se bude vracet v 19 hodin.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT