Od srpna existuje návrh smlouvy, jak by mimo jiné vypadalo finanční vyrovnání za tuto poskytovanou službu. Měření rychlosti v obci může provádět pouze státní či městská policie, budějovičtí městští strážníci mají s touto činností zkušenosti.

V návrhu smlouvy je ustanovení, že hodina práce strážníka u mobilního radaru by obce vyšla včetně dopravy policisty na místo či amortizace vozidla na zhruba 300 korun. Hlídka policistů by rovnou vybírala pokuty.

Za to, že by v obci stál stacionární radar, by obce neplatily nic. Při takové variantě je výtěžek z pokut mnohem menší, řidiči se zpětně vymlouvají na osobu blízkou.

Jde o bezpečnost

Zastupitelé Budějovic by pak vždy v pravidelných časových úsecích rozhodovali, zda Litohoři, Jakubovu a Želetavě dají darem nějaké peníze z pokut. „Zákon tak stojí. Pevně stanovený podíl z pokut pro obce je právně nevymahatelný. Nám jde hlavně o bezpečnost,“ podotkl starosta Želetavy Radek Malý.

Přímo v Moravských Budějovicích je jeden funkční stacionární radar v Havlíčkově ulici. Strážníci mají k dispozici i mobilní radar. Další dva stacionární radary – v Pražské a Znojemské ulici – jsou v současnosti mimo provoz a jsou „volné“. Radary pronajímá městu firma Czech Radar. Strážníci přebírají citlivá data, Czech radar pomáhá s vyřizováním pokut, inkasuje 45 procent z vybraných peněz.

„Už jsem viděl návrh smlouvy, musí se k tomu ještě sejít vedení obce příští týden. Máme zájem o měření mobilním radarem v zatáčce u autobazaru,“ sdělil jakubovský starosta Miroslav Kabelka. Podle jeho slov v tomto místě v minulosti například vlétlo rychle jedoucí auto až do autobazaru, dále tam jeden řidič vysypal náklad kvůli překročení rychlosti.

„Co se nám na smlouvě nezdá, je to, že bychom měli předem platit za pobyt strážníků. Chceme, aby si policisté rovnou z vybraných pokut strhli náklady spojené s jejich výkonem činnosti,“ dodal Kabelka. Ke stvrzení smluv mezi radnicemi by mělo dojít na podzim. Přesun stacionárního radaru může trvat i půl roku.