Při průzkumu, který Deník provedl u ředitelů či zástupců vybraných základních škol, projevila pozitivní reakci pouze Marie Oulehlová ze Základní školy Bartuškova. „Předmět zatím nevyučujeme pouze z důvodu nedostatku informací, ale rozhodně to máme v plánu,“ zmínila. Oproti tomu ředitel Základní školy Horka-Domky Pavel Kessner zastává názor, že zapůsobit na chování dětí lze v rámci téměř všech předmětů a o zavádění nového předmětu proto neuvažuje. Podobné mínění má i vedení Základní školy v Náměšti nad Oslavou na Komenského náměstí a ZŠ Velké Meziříčí, Oslavická. Zavedení nového předmětu prozatím neplánují ani na třebíčských Základních školách Kapitána Jaroše a Na Kopcích.
Veřejnou prezentaci nového školního předmětu etická výchova provedli členové občanského sdružení Etické fórum už loni na podzim. Celá akce proběhla v krajském vzdělávacím středisku Vysočina Education v Jihlavě, u kulatého stolu s názvem Etická výchova a primární prevence sociálně patologických jevů. Program byl určen pro zájemce z řad ředitelů a učitelů základních a středních škol v rámci kraje Vysočina, úředníkům a odborníkům.
„Prostřednictvím předmětu etická výchova je možno motivovat žáky k touze chovat se dobře, protože jim umožní prožít a pochopit smysluplnost dobrého chování,“ zdůvodnila Linda Taláčková, jedna z organizátorek akce, členka Etického fóra České republiky a učitelka s pětiletou praxí.
Je to ten nejlevnější způsob
V současnosti je v České republice kolem tisícovky pedagogů proškolených k výuce etické výchovy. Etické centrum plánuje otevřít pro další zájemce z řad pedagogických pracovníků dvouleté kurzy. Etickou výchovu považuje za stěžejní. „Jedná se o nejucelenější, nejsystematičtější a nejlevnější způsob, jak chránit děti před nežádoucím rizikovým chováním,“ vysvětluje.
JITKA HERZÁNOVÁ