Do posledního březnového víkendu tam vozy projížděly klasickou křižovatkou s hlavní a vedlejší silnicí. Už jedenáctým dnem si ale motoristé zvykají na provizorní kruhový objezd, který nechala radnice postavit hlavně kvůli opravám ulice Sportovní. „Měl by se usnadnit průjezd touto křižovatkou, která je teď pochopitelně více zatížená hlavně ze směru od Brna, protože doprava jezdí spíš tudy než po značené objízdné trase po ulicích Rafaelova a Míčova," řekl starosta Třebíče Pavel Janata.

Kromě aut z Brněnské nyní dopravním uzlem projíždějí i vozy z Hájku, které tudy míří do jižní části města. „Velký provoz je tam ze dvou stran a křižovatka, jak dříve fungovala, by tento nápor jen těžko zvládala," vysvětlil starosta, proč provizorní kruhový objezd vznikl.

Finální rozhodnutí, zda okružní křižovatku zachovat natrvalo, budou mít na bedrech řidiči. Městský úřad vypsal anketu, v níž mohou lidé hlasovat, zda si přejí malý kruhový objezd nastálo, nebo ne. „Nestanovili jsme, jestli by mělo hlasovat sto, tisíc nebo deset tisíc lidí. Vyhodnotíme to podle poměru kladných a záporných odpovědí ke kruhovému objezdu," dodal Pavel Janata.

Hlasovat již lze na internetových stránkách města. Průběžné výsledky jsou jednoznačné. Do včerejšího odpoledne se do ankety zapojilo přes 650 lidí, pro kruhový objezd jich bylo více než pět set. Hlasovat bude možné do poloviny června. S koncem měsíce totiž končí povolení pro stávající stav ze strany policie.

Řešení, které se v první fázi jevilo jako provizorní, tak nyní dostává stabilnější obrysy. Odbor dopravy třebíčské radnice už pro ně má předpřipravenou projektovou dokumentaci. Dokončit ji hodlá ve chvíli, kdy bude o osudu křižovatky jasno.

Přihlédnout ale bude muset také k požadavkům dopravních inženýrů. „Policie chce, aby se střed případné stálé, správně řečeno miniokružní křižovatky posunul více na jih, aby průjezd od centra města ke Kauflandu nebyl přímý," uvedl vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

Mezi podporovatele kulatého vzhledu křižovatky Brněnské, Velkomeziříčské a Cyrilometodějské patří třeba řidič Pavel Dvořák. „Myslím, že se tím doprava v místech zrychlila. Hlavně od Kauflandu je to teď plynulejší, člověk tam nemusí čekat, až dostane přednost," mínil.

Stejný názor má i Kratina. „Distribuce pruhů je tam teď spravedlivější, než když tam byl průběh hlavní a vedlejší," řekl vedoucí odboru dopravy.

Na druhé, méně příjemné straně jsou finance. Přebudování křižovatky na stále miniokružní by město vyšlo na přibližně 200 tisíc korun.

Peníze se najdou

Podle Aleše Kratiny by se však taková suma našla. „Pravděpodobně by se to řešilo nějakým rozpočtovým opatřením," dodal.

Zatímco o kruhovém objezdu v křižovatce ulic Brněnská, Vekomeziříčská a Cyrilometodějská zatím definitivně rozhodnuto není, o křížení Kosmákovy a Hrotovické už město jasno má. „Jsme připraveni na značkách. Jakmile budeme mít souhlasné stanovisko od krajského úřadu, zahájíme realizaci," přislíbil Aleš Kratina.

Stavební úpravy nebudou velké. Větším zásahem bude jen odsunutí části obrubníků v ulici Kosmákova.