Důvodem je jiná struktura podloží, než jakou stavbařům ukázaly prvotní měření. Skála pod mostním pilířem je totiž vyšší, než se původně předpokládalo, a bude nutné ji upravit. Jak to stavbu ovlivní se prozatím neví.

Podle Jitky Svatošové, mluvčí Krajského úřadu Kraje Vysočina, kterému most patří, ještě v úterý opravený projekt hotový nebyl. „V tuto chvíli mohu pouze konstatovat, že stavba Podklášterského mostu je klíčovou stavbou kraje a dodržení termínu jeho realizace je pro investora zásadní věcí," řekla.

Komplikace v podobě neočekávané přebytečné skály u jednoho z pilířů může podle ní znamenat zpoždění prací v řádu jednotek dnů. „Což je na začátku tak dlouhé a náročné stavby možné a nemělo by to mít vliv na její průběh," přislíbila.

„Projektová dokumentace nyní bude upravena podle podmínek na staveništi, tak aby stále splňovala to nejlepší stavební řešení, a bude předložen aktualizovaný harmonogram prací," doplnila Jitka Svatošová s tím, že vícenáklady nebudou zásadní. Původně měla stavba mostu vyjít na zhruba 35 milionů korun.

Hotovo v říjnu

V plánu také bylo, že most bude hotový ve druhé polovině října, a bude předán do předběžného užívání. Poté by se na něm ještě několik dní či týdnů pracovalo při rychlostně omezeném provozu. To však i kvůli skále na pravém břehu řeky vzalo za své a podle vedoucího odboru dopravy Městského úřadu v Třebíči Aleše Kratiny nyní platí jediné oficiální datum otevření, a to 15. prosinec. Stejný termín dokončení zveřejnil kraj také na svém dopravním portálu.

Toto datum s napětím vyhlíží také vedení města, a to nejen kvůli řidičům a náročnější obslužnosti centra Třebíče, ale také s ohledem na plánované úpravy Komenského náměstí, které měly se stavbou nového Podklášterského mostu korespondovat. „Jde o to, že bychom postavili nové chodníky a kompletně přestavěli autobusové zastávky, které od 1. srpna přesuneme do ulice Vítězslava Nezvala. Pro autobusy zůstane Komenského náměstí průjezdné, jen zastavovat budou jinde. Pro ostatní dopravu ale bude zřejmě kompletně uzavřeno," upozornil Aleš Kratina.

Pozměněn také nejspíš bude způsob parkování. Pravděpodobnou variantou je podle Aleše Kratiny ta, že řidiči budou moci svá vozidla na ploše u obchodních domů odstavit, vjíždět na ni však budou přímo z průtahu městem, tedy z ulice Komenského.

Ještě nedávný železobetonový most přes řeku byl postaven v roce 1931 jako již třetí most v tomto prostoru. Letos na jaře ho strhla těžká stavební technika. Prvním byl dřevěný most, umístěný asi 15 metrů směrem po proudu řeky, který byl stržen velkou povodní v roce 1862. Později byl nahrazen novým se dvěma ocelovými obloukovými vazníky. Snad ještě letos by ho měl nahradit železobetonový most bez středového pilíře.