Vzhledem k tomu, že se jako první do grafikonu zanášejí rychlíky, přizpůsobí se jim ostatní vlaky, drazí se to výrazně v ranním příjezdu studentů od Jihlavy. Novinky? Přibude spěšný Horácký expres. Od pěti ráno budou vlaky jezdit po hodině. Hrozí však omezení posledního nočního spoje z Brna.

Dosud jsou cestující v Třebíči zvyklí, že rychlíky směr Brno odjíždějí v lichou hodinu vždy ve 24. minutě. Nově pojedou už osm minut po celé, což je o 16 minut dřív. Může to způsobit komplikace například lidem, kteří v Třebíči pracují odpoledne do pěti a jsou zvyklí dojít na nádraží na rychlík Rožmberk, který směr Brno odjíždí v 17.24.

Posun nastane i v opačném směru. Nyní se cestuje rychlíkem z Třebíče do Jihlavy v sudou hodinu s odjezdem ve 34. minutě. Nově to bude až v 50. minutě.

Jeden moc brzy, druhý pozdě

Ve školním roce nové časy pro rychlíky ovlivní ranní příjezd studentů do Třebíče ve směru od Jihlavy, tedy z vesnic jako Bransouze, Číchov a další. „Dnes jim přijíždí do Třebíče osobní vlak v 7.12, který odjíždí z Jihlavy v 6.21. Nově přijede do Třebíče jeden spoj v 6.34 a další až v 7.42. Tedy jeden příliš brzy a druhý příliš pozdě. Musím připomenout, že se to se netýká Okříšek, kde zastaví rychlík v 6.53,“ vysvětlil při pohledu na chystaný jízdní řád Kratina.

Co s tím v situaci, kdy řada studentů potřebuje dojet včas na osmou na druhý konec Třebíče na zemědělku či průmyslovku v ulici Manž. Curieových?

„Hledáme řešení v rámci městské autobusové dopravy (MAD). Musíme reagovat. I proto, že se na nás obrátil starosta Bransouz. Po chystané změně by se studenti neměli šanci dostat včas do školy,“ naznačil Kratina, který pracuje i jako vedoucí odboru dopravy v Třebíči. „Zvažujeme proto, že bychom změnili u jednoho spoje MAD vedení linky číslo 21. Abychom právě studenty, kteří přijedou vlakem v 7.42, dostali na střední školy,“ řekl. Nyní je představa, že linka 21 počká na studenty na vlakovém nádraží a objede s nimi zemědělku, ulice U Kuchyňky, Táborská a dojede s až na Míčovu k průmyslovce. Podle současných předpokladů by měl autobus dojet ke druhé škole v 7.57, čas zůstane napjatý, ale řešení to je.

Osobní vlak v opačném směru, který dosud odjíždí z Náměště v 6.46, bude podle nového grafikonu odjíždět v 6.51. Nic zásadního se tedy nezmění.

Vlak poslední jistoty

Dále se vedou jednání, která ještě nejsou ve finále ohledně nočního osobního vlaku, jenž zatím odjíždí z Brna denně ve 22.45 a v konečné stanici Třebíč je minutu po půlnoci. Kraj jako objednavatel dopravy ho chce výrazně omezit. Do Třebíče zřejmě bude od prosince zajíždět jen v pátek a v sobotu. Jiné dny má končit v Náměšti. Přitom jde o spoj „poslední jistoty“, jímž se do druhého největšího města Vysočiny dostanou lidé, kterým například při cestě z větší dálky ujedou jiné spoje. „Stále s třebíčským starostou Pavlem Pacalem o tento noční spoj bojujeme ze všech uvedených důvodů,“ zdůraznil Kratina. Věří, že zdravý rozum zvítězí. „Argumentují nám však, že jde o 800 tisíc korun ročně,“ poznamenal.

Kraj ale zatím trvá na svém. „V rámci návrhu jízdního řádu s platností od 15. prosince je daný vlak objednán v pátek a v sobotu s trasou do Třebíče. Ostatní dny končí v Náměšti nad Oslavou. K danému omezení došlo z důvodu velmi rozdílného využívání cestujících ve dnech od neděle po čtvrtek ku využití v pátek a v sobotu,“ konstatoval Pavel Bartoš z krajského odboru dopravy.

Přibudou rychlíky

Mezi pozitiva nového jízdního řádu patří nový první ranní rychlík z Brna do Plzně, který bude v Třebíči už v 6.49. Přitom dnes je to až v 8.31. A přibude díky tomu večerní rychlík v opačném směru. Dnes jede poslední z Třebíče do Brna v 19.24. „Podle nového to bude ve 21.08,“ uvedl Kratina. Jde o rozšíření možností cestovat na velkou dálku na této trase mezi Brnem a Plzní. Cestující bude mít šanci leccos stihnout třeba v Českých Budějovicích.

„Hluché“ hodiny zmizí

Dojde k vykrytí dvouhodinového hluchého času odpoledne. „Dnes jede směr Náměšť odpoledne osobák ve 12.42, pak jede rychlík ve 13.24, ale má omezené jízdy, mimo prázdniny jede jen ve čtvrtek, pátek a v sobotu. Nově to bude tak, že pojede ve 13.08 rychlík každý den, pak osobák 13.44, pak osobák ve 14.35 a rychlík v 15.08. Špička, kdy je poptávka zejména ze strany studentů, bude lépe pokrytá,“ vysvětlil Kratina.

Přibude taky každodenní večerní spoj z Třebíče do Náměště, výhodný pro obyvatele Vladislavi i Studence. Z Třebíče vyjede ve 22.25.

Expresem rychle v Brně

A jak to bude se zmíněnými spěšnými vlaky? Přibudou dva páry, dostanou název Horácký expres a budou zastavovat mezi Třebíčí a Náměští na všech zastávkách. Mezi Náměští a Brnem nezastaví nikde. Cestu do Brna stihnou za hodinu a pět minut. Zpátky to potrvá hodinu a 17 minut, déle než ráno, a to z provozních důvodů, například kvůli sklonu trati. V budoucnu má pomoci elektrizace.

První Horácký expres vyjede z Třebíče v 5.06, v Brně bude v 6.11. Druhý vyjede z Třebíče v 6.06, v Brně bude v 7.11.

Odpoledne z Brna první vyjede ve 14.38, v Třebíči bude v 15.55. Druhý vyjede v 16.38, v Třebíči bude v 17.55.

A mezi ně se vklíní osobní vlak, který vyjede z Brna v 16.44 s cílovou stanicí až v Jihlavě.

Tvorba jízdních řádů je závislá na faktu, že přestože trať 240 z Brna do Jihlavy prošla částečnou rekonstrukcí, zůstává stále málo kapacitní. „Je jednokolejná, v mnoha úsecích, hlavně mezi Okříškami a Jihlavou, chybí zabezpečovací zařízení. Propustnost je zkrátka nižší. To vše musel tvůrce jízdního řádu brát v úvahu,“ vysvětlil předseda krajské dopravní komise Aleš Kratina.