Stavba z roku 1979 už je na tom dost bídně, pokud by se nedostala do rukou odborníků, brzy by po ní nesměla jezdit těžká technika.
„Lidi se tady na to těší i netěší. Budou totiž budou muset jezdit po dlouhých objížďkách, ale je jasné, že most už opravit potřebuje,“ uznal starosta Stropešína Kamil Korček.
Kudy objízdné trasy povedou, je podle něj docela jasné: „Možnosti jsou dvě. Směr Vladislav, nebo na druhou stranu na Dalešice, Slavětice, Kramolín a Vicenice.“
Z obou vsí lidé totiž jezdí za prací nejvíc do dukovanské elektrárny nebo na letiště do Náměště. Více se on i další zainteresovaní dozvědí v pondělí 16. února, kdy proběhne předání staveniště zhotoviteli, firmě Skanska.
Šířka mostu je 14 metrů, výška nad hladinou je 17 metrů, přičemž hloubka nádrže je v těchto místech až 50 metrů. Zcela nový bude mostní svršek, sanovat se budou veškeré povrchy nosné konstrukce a spodní stavby.
Rekonstruovat se má od února do listopadu, tedy třičtvrtě roku. A ohledy se budou brát i na vzácný druh netopýra velkého, který uvnitř mostu přebývá.
Kraj jako majitel objektu samozřejmě musel s ochranáři konzultovat, jak při pracích postupovat, aby se situace nepodepsala na životě zvláště chráněného netopýra. Odborníci z agentury ochrany přírody a krajiny naznali, že kolonie 200 jedinců je stavební činností nejvíce ohrožena od května do srpna.
„V tuto dobu je jakákoliv činnost uvnitř mostu nežádoucí,“ uvádějí ochranáři v podkladovém materiálu pro harmonogram prací.
Ale stropešínský most není jediný, který se letos bude na Třebíčsku v rámci krajských akcí opravovat.
Rekonstrukcí projde v Jaroměřicích přemostění Štěpánovického potoka nedaleko výjezdu z obce směrem na Ratibořice a Boňov.
Dále pak most v Krokočíně, most v obci Louka nedaleko Jemnice, ve Vladislavi směrem na obec Číměř, v Dešově a pravděpodobně – záleží na penězích – se zvládne i most v Naloučanech.