VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nesmrtelný Brouk byl inspirován naší Tatrou

Třebíč – Hitlerův nápad, jak zmotorizovat Německo, byl jasný. Vyvinout jednoduchý, nenáročný a hlavně levný lidový automobil, který by byl vyráběn ve velkých počtech a dopřál tak německému lidu možnost prohánět se po nově budovaných německých dálnicích.Prototypy vznikaly již počátkem třicátých let.

26.8.2016
SDÍLEJ:

Brouk Martina Rigó z Třebíče. Foto: Jan Kotlík

Dnes již není tajemstvím, že se hlavní konstruktér F. Porsche inspiroval Československou Tatrou a to především předválečnými vozy s proudnicovou karoserií a vzduchem chlazeným motorem v zádi. Traduje se, že zmíněnou koncepcí byl uchvácen i samotný Adolf Hitler a při návštěvách Československá si nenechal ujít prohlídku továrny Tatra. Zde, při obdivování zmíněných vozů Tatra prý prohlásil, že to je ten pravý vůz pro jeho silnice. Že na tomto šprochu bylo pravdy trochu, hovoří fakt, že po válce prohrála automobilka Volkswagen soudní při s Tatrou o původnost koncepce Brouka a musela tak Kopřivnici zaplatit nemalé odškodné.

Ale vraťme se do třicátých let. Vyvíjený vůz nesl pracovní název Volks-Wagen (lidový vůz). Později byl oficiálně pojmenován jako KdF-Wagen. To už se jednalo o nacistickou propagandu, jelikož tak zněla zkratka názvu organizace „Kraft durch Freude", odnože německé nacistické fronty. Vůz měl za úkol dokázat přepravovat dvě dospělé osoby a tři děti rychlostí téměř 100 km/hod. a jeho prodejní cena se neměla příliš odlišovat od ceny tehdy prodávaných motocyklů. Před propuknutím druhé světové války se však podařilo vyrobit jen několik stovek vozů. Po skončení válečné vřavy se v obnovené továrně opět rozběhla výroba předválečného typu pod taktovkou vojenského majora Hirsta. V tomto období byl také vůz přejmenován na Volkswagen. 
V roce 1948 byl vedením automobilky pověřen Heinz Nordhoff. Ten později továrnu Volkswagen přeměnil na automobilového výrobce světového významu a i díky němu spatřil VW Brouk světlo světa v tolika exemplářích.

Vůz, jako je WV Brouk, jistě nemusíme dlouze představovat. Jeho notorický známé tvary a pískavý zvuk vzduchem chlazeného plochého čtyřválce umístěného v zádi zná jistě každý. Každý ale neví, že již v roce 1955 sjel z výrobní linky miliontý Brouk a v roce 1958 jezdilo po silnicích už celých pět milionů těchto populárních vozů! Značná část Brouků putovala na nenasytný trh USA. Beetle se zde stal miláčkem ekologicky nebo ekonomicky smýšlejících Američanů a to v podobě druhých vozů v rodině či aut pro ženy a dívky. Byl mimochodem i populárním vozem na rozvážení pizzy.

Nesmíme opomenout ani značnou oblibu u členů hnutí Hippies, kteří karoserii Brouka často zdobili květinovými motivy. A tak se stalo, že v roce 1972 bylo oznámeno vyrobení již 15. miliontého vozu! Koncem sedmdesátých let však poptávka klesla natolik, že automobilka VW v Evropě výrobu tohoto již notně zastaralého vozu zastavila. Výroba však pokračovala v závodech v Brazílii a Mexiku. Poslední Brouk tak byl vyroben již v novém tisíciletí a konečné číslo vyrobených kusů přesáhlo hodnotu 21 milionů! Volkswagen Brouk je bezpochyby nejdéle a nejvíce vyráběným vozem na světě, který svoji kariéru absolvoval v podstatě ve stejné podobě jen s drobnými dílčími změnami a vylepšeními.

Martin Rigó z Třebíče vlastní exemplář vyrobený v roce 1972. Svého zeleného Brouka zakoupil letos na jaře v Pardubicích. Volkswagen zde stál celé tři roky, což se také podepsalo na jeho nechuti k jízdě. Martin však svůj nový vůz přesvědčil, že jízda je tím nejlepším lékem na znovunabytí dobré kondice.
A podařilo se. Po několika desítkách kilometrů Brouk oživl a dnes jezdí k plné spokojenosti svého majitele. Jelikož se však nejedná 
o nový, ba ani o zánovní vůz, připravuje Martin na zimu repasi mechanických dílů. A proč taková péče, když Brouk zatím slouží? 
V plánu je totiž expedice po jižních zemích Evropy. Vypadá to tedy, že se s Martinem a jeho Broukem na našich stránkách ještě 
v budoucnu setkáme!

Jan Kotlík

Autor: Redakce

26.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Horácká Slavia Třebíč.

Hokejisté Horácké Slavie zaskočili Frýdek-Místek

Vernisáž výstavy grafik Karla Demela v třebíčské Galerii Malovaný dům.
27

VIDEO: Brilantního kreslíře Karla Demela provází hudba

OBRAZEM: V Dukovanech začali topit biomasou, připojí domy, školu i zámek

Dukovany - Dukovany jsou dalším místem, kde byl spuštěn kotel na dřevní štěpku vyrobený v divizi Boilers, která spadá pod třebíčskou firmu TTS. Provoz teplárny byl oficiálně zahájen v sobotu 18. listopadu. Teplárnu, která byla vybudována na zelené louce, provozuje společnost Dukovanská teplárenská s. r. o. Tu v současné době z 51 % vlastní obec a ze 49 % firma TTS.

Vánoce jsou finančně náročné. Úvěr ale může být špatným pánem

Podle finančních poradců ale i psychologů by úvěry měly sloužit k nákupu jen těch věcí, které nezbytně potřebujeme. Nemá cenu se neúměrně zadlužit a kvůli hezkému Štědrému dni si pak znepříjemnit celý rok. Praxe ale také ukazuje, že mnohé domácnosti si kvůli nedostatečné finanční rezervě nemohou tuto úvahu dovolit.

Vodaři posilují zdroj o nové vrty, tlačí je k tomu suchá léta

Heraltice - Vodaři z třebíčské vodárenské společnosti začali s úpravami heraltického prameniště, odkud čerpají pitnou vodu pro Třebíčsko.

Náměstí Rabína Ingbera. V Třebíči budou nové adresy

Třebíč - Ulice Kremláčkova, Tomanova či Mjr. Krátkého a náměstí Rabína Ingbera. Tak se mají nově jmenovat místa v Třebíči. Radní doporučili zastupitelstvu schválit názvy tří nových ulic v lokalitě Na Kopcích a jednoho prozatím bezejmenného náměstí v židovské čtvrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT