Ta řeší především připomínky dopravní policie a městyse k předchozímu návrhu. Byl doplněn odstavný pruh při odbočování z Masarykovy ulice na Nádražní, což umožní zastavení vozidel zásobování pro restauraci U mušketýrů i pro cukrárnu.

Na protilehlé straně je upravené řešení rohu ulic Nádražní a B. Němcové, nyní se komunikace v žádném místě nepřibližuje k obytným domům, naopak zelený pás odděluje domy i chodník od silnice. Bezbariérová úprava chodníků pak umožní pohyb vozíčkářům nebo špatně pohyblivým lidem. Bezpečnějším se stane i přechod přes Nádražní ulici, přijíždějící auta zpomalí řešení se středovým ostrůvkem.

Projedou i kamiony

Častým dotazem je, zda kruhovým objezdem projedou kamiony. To se v současnosti simuluje pomocí speciálního počítačového programu. Výsledky zatím naznačují, že bude třeba další, kostkami dlážděný pruh. Z projektu byly vypuštěny i přechody pro chodce na Masarykově a Jihlavské ulici. Předpokládá se, že po zbourání knihovny výrazně ubude chodců směřujících na tuto stranu, městys proto s vypuštěním přechodů souhlasil.

Kdy se začne stavět, není jasné. „Snahou naší i Kraje Vysočina je datum zahájení stavby sdělit co nejdříve. Záležet bude na rychlosti stavebního řízení a případných komplikacích při jeho projednávání. Pokud by se podařilo v letošním roce vydat stavební povolení, mohla by výstavba v příštím roce proběhnout, ze strany kraje je pro to podpora," říká starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Vybudování nového kruhového objezdu vítá i řidič Ladislav Sobotka z Třebíče, který za volantem dodávky najezdí mnoho kilometrů: „Aut jezdí čím dál tím více a kruhové objezdy dopravu zrychlují a zpřehledňují. Myslím si, že kruhový objezd v centru Okříšek by dopravě pomohl, já jsem pro. Jenom bych si přál kruhový objezd u Jednoty v třebíčském Týně, bydlím nedaleko a doprava tam je opravdu nepřehledná."

Ovšem kruhový objezd není jedinou figurkou na šachovnici okříšské dopravy.

Definitivní podobu dostává projekt rekonstrukce autobusového nádraží, jejímž výsledkem budou tři stání s krytými zastávkami a vedle toho oddělené parkoviště pro 35 osobních vozidel. V současné době se dokončuje projektová dokumentace, při které hrály výraznou roli složité dopravní předpisy.

„Naplnění všech požadavků vede k tomu, že zdaleka nepůjde o jednoduchou akci typu nakreslíme pár čar na asfaltu a bude to, ale o finančně docela náročný projekt. Ovšem situace s parkováním v centru Okříšek je neúnosná a musíme ji řešit, auta parkují, kde se dá i nedá," zmínil starosta Ryšavý.

Obchvat ve hře

Stavbou přímo zásadní pro snížení dopravního zatížení Okříšek je obchvat městyse na silnici II/405, hlavního tahu mezi Třebíčí a Jihlavou Vzhledem k důležitosti situace požádal starosta o společné jednání na krajském úřadu, které by mělo proběhnout v březnu. „Na jednání nejdeme s požadavky, ale se snahou najít nejvhodnější řešení pro trasu obchvatu. Míč je totiž na naší straně o potřebě obchvatu se v Okříškách sice mluví, co si pamatuji, ale doposud ho ani nemáme v územním plánu, což je základní krok. Nechceme ale dělat jen nějakou čáru na mapě, ale skutečně trasu, která se bude moci začít připravovat projektově i majetkově a v nějakém rozumném časovém výhledu také stavět," řekl starosta a dodal, že na jednání chce také otevřít i otázku přeložky silnice III/4057 vedoucí do Přibyslavic, po které jezdí velké množství kamiónů do přibyslavické průmyslové zóny, a bez řešení této silnice samotný obchvat pomůže jen částečně.

Starosta Okříšek se vyjádřil i k problémům, které projekt kruhového objektu přináší: „V Okříškách vždy řešení dopravy vyvolává emoce a střet názorů. Bylo tomu tak v minulosti u varianty průtahu, je to nyní u kruhového objezdu a jsem přesvědčený, že jednoduché nebude ani budoucí rozhodnutí o trase obchvatu. Rozdílné názory jsou i ve veřejnosti, proti jsou především obyvatelé bydlící v okolí křižovatky. Jejich obavám rozumím, nicméně ze zkušeností vím, že ochrana životního prostředí je dnes na takové úrovni, že by neumožnila stavbu, která by jeho stav zhoršovala. A z hlediska plynulosti dopravy a hlavně bezpečnosti včetně chodců je navržené řešení jednoznačně posunem vpřed."

TADEÁŠ MAHEL