Podle obyvatel Kočičiny ne-přehledná křižovatka způsobuje dva velké problémy. Prvním z nich je fakt, že řidiči sjíždějící z ulice Tkalcovská by měli dávat těm ze Zdislaviny přednost. To, že se tak neděje, potvrzuje i obyvatelka Křížové ulice, která tudy pravidelně jezdí a která si nepřála být jmenovaná: „Je pravda, že celá křižovatka je hodně nepřehledná a přiznám se, že dávat přednost těm, co jedou ze Zdislaviny, mě vůbec nenapadne. A to tu bydlím několik let."

Druhý problém představuje situace, kdy řidič jedoucí od města chce zahnout do Zdislaviny ulice a z Tkalcovské náhle vyjede jiné auto. „Když jedu od města, dávám si už raději dobrý pozor, brzdím a nespoléhám na to, že mi někdo dá přednost. Raději počítám s tím, že lidé nezastaví," popisuje Václav Potěšil nepřehled-nou křižovatku, kde vše navíc komplikují zaparkovaná auta a chodci. „Chodci si tu obloukem přes silnici zkracují cestu, chodí tam i ženské s kočárky a děcka. Když jedete v autě, zastavíte, dáváte přednost, pak se chcete rozjet a najednou zpoza zaparkovaného auta vyjde chodec a stojí před vámi," říká Potěšil.

„Lidi stejně budou chodit nejkratší cestou, ale kdyby na výjezdu ze Zdislaviny nalajnovali přechod, už by to některé lidi navedlo," doufá Potěšil a navrhuje i řešení pro ulici Tkalcovskou. Podle něj by pomohlo umístění stopky.

S tím ale příliš nesouhlasí dopravní inženýr Pavel Roudenský: „Změna dopravního značení by zde velký efekt neměla. Spíše by pomohlo definování jízdních pruhů a zjednodušení celého prostoru. Každopádně je zde více aspektů, je třeba počítat například s autobusovou dopravou nebo zásobováním přilehlých objektů. Je třeba nalézt komplexní řešení, které ale bude vyžadovat stavební zásahy."

Cyklopruhy a řešení

O zamotané situaci dobře ví také Aleš Kratina, vedoucí odboru dopravy na třebíčské radnici. Spolu se svými kolegy má dokonce řešení. „Do ulice Cyrilometodějská jsou navrženy k realizaci takzvané cyklopruhy. V rámci tohoto projektu jsou plánovány také úpravy prostoru vjezdu do ulice Zdislavina. Řešení je nasnadě a poměrně jednoduché znamenalo by to pomocí obrub upravit místo tak, aby se vedle výjezdu ze Zdislaviny nedalo parkovat. To znamená, že by se z toho stala klasická křižovatka typu T zúžená obrubníky se zelení okolo. U výjezdu z Tkalcovské by se udělalo něco podobného a vznikl by zde sjezd," představuje Kratina plán.

Křižovatka u Kočičiny v Třebíči

Ani ten se ale neobejde bez komplikací. Na úkor přehlednosti křižovatky by totiž zmizelo asi osm parkovacích míst, což se nelíbí obyvatelům dalších ulic. „Místa to jsou sice neoficiální, ale parkovat zde lze. Kdyby to nešlo, je potřeba si klást otázku, kde jinde budou lidé parkovat? Jsme v klasické situaci, kdy část občanů chce něco a další část zase něco jiného," konstatuje Kratina, který s obyvateli Kočičiny souhlasí v tom, že zmiňovaná křižovatka nepřehledná je a řešení potřebuje. To je ale kvůli zmíněným problémům a pohledům ze dvou stran prozatím v nedohlednu.

Mezi reálně uvažované varianty v tuto chvíli patří především jednosměrný provoz na Tkalcovské a vyznačení přechodu pro chodce v ústí ulice Zdislavina. Obě varianty ale patří spíš mezi provizorní. Obyvatelé Kočičiny si tak na klidnou a bezpečnou křižovatku ještě počkají.

TADEÁŠ MAHEL