Asi nejvíc teď budí pozornost pilíře, které rostou ve dvou lokalitách. „Vyrazili jsme po delší době na chalupu k Jemnici, teď se vracíme zpět do Brna. Ze zvědavosti jsme si to tu projeli, zabrousili jsme i na vranínskou výpadovku. Tam se dějí věci, bude tam něco fakt velkého,“ zmínila včera důchodkyně Věra Divišová z Brna.
Pilíře jednak ponesou vozovku v délce půl kilometru nad zátopovou oblastí říčky Rokytné, silnicí do Vranína a tratí Českých drah. „Pilíře jsou až deset metrů vysoké. Asi před třemi týdny, když tálo, zde bylo jedno velké jezero, zaměstnanci se doslova brodili ve vodě,“ prozradil ředitel stavby Karel Liška ze Strabagu, jenž je zástupcem sdružení firem Strabag a SSŽ, které v tendru získalo zakázku na stavbu obchvatu.
V druhém případě budou pilíře součástí mostu nad výpadovkou na Jemnici.
V první lokalitě u silnice na Vranín už je složená speciální ocelová konstrukce, která bude podpírat nově rostoucí mostovku. Jakmile stavba postoupí do míst, kde má vést nad kolejemi, bude muset být na několik dní úplná výluka na trati z Jemnice do Moravských Budějovic. Svůj čas chtějí samotné práce i vyzrávání betonu. „Dráhy stanovily za hodinu výluky na této trati cenu 25 tisíc korun, dále pak hradíme náhradní autobusovou dopravu. Ovšem bezpečnost cestujících vlakem a vlastních pracovníků je na prvním místě, nechceme, aby se opakovala tragédie podobná té ve Studénce,“ upozornil ředitel. Tato fáze by se měla odvíjet letos na podzim. Ovšem už mnohem dříve se bude stavět mostovka nad silnicí II/152, tedy zmíněnou výpadovkou na Jemnici.
Na řidiče čeká provizorní objížďka
Od půlky dubna do července stavbaři komunikaci uzavřou a řidiči budou jezdit po provizorní komunikaci, která dané místo obkrouží za krajní opěrou mostu. Krátký úsek objížďky bude jednoproudý, vozidla vždy z jednoho směru budou pouštět semafory. Současně s tímto bude nejpozději do června zprovozněna přeložka silnice II/411 do Krnčic.
Co všechno letos chtějí stavbaři zvládnout? Postaví celkem pět mostních objektů, vybudují celé zemní těleso vozovky a část jejích konstrukčních vrstev.
Do příštího roku budou chybět už jen dvě poslední živičné vrstvy. Dokončí veškeré inženýrské sítě, zmíněnou navazující přeložku silnice do Krnčic a částečně přeložku silnice do obce Vesce. Vzniknou větve mimoúrovňových křižovatek. Dá se říci, že koncem roku bude možné s výjimkou jednoho krátkého úseku na nedokončené mostní estakádě přes Rokytnou celý nový obchvat města provizorně projet.
Vzhledem k tomu, že se jedná o silnici první třídy, musí její profil splňovat určité normy. Bylo nutné na jednotlivé terénní úpravy navézt tolik materiálu, že by to vydalo na zaplnění hektarového náměstí v Českých Budějovicích do výšky 55 metrů.
Obchvat bude dlouhý 6,35 kilometru, začne za Litohoří, na původní trasu se vrátí za Lažínkami. Termín zprůjezdnění je stanoven na říjen 2010. „A podle mého jej dodržíme,“ dodal ředitel Liška.