Pravidelná doprava se na trať číslo 243 vrací po sedmi letech. „Už jsem v to ani nedoufal,“ utrousil místostarosta Jemnice Petr Novotný. Výjimečnost okamžiku ocenil i Jan Šatava ze společnosti Railway Capital, která bude vlakovou dopravu na jemnické dráze provozovat. „Návrat vlaků na trať, která už byla prakticky odepsaná, není záležitost, která se děje každý den. Je to vzácnost. Bylo to úsilí mnoha lidí, než se to podařilo,“ připomněl.

Poté, co Kraj Vysočina přestal na konci roku 2010 vlakové spoje objednávat, vzedmula se v regionu vlna odporu. Místní lidé podepisovali petice, zástupci města opakovaně usilovali o zachování trati. Nadšenci ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě provozovali s přispěním města Jemnice výletní prázdninový vlak.

Pravidelná doprava se na trať vrací díky novým krajským radním, kteří přehodnotili postoj svých předchůdců. „Bude jezdit jen o svátcích a víkendech, ale i to má velký význam. Pravidelnost je velice důležitá,“ podotkl starosta Jemnice Miloslav Nevěčný.

Trať, která byla původně na prodej, zůstává v majetku státu a zůstane provozuschopná. Díky tomu mají podle Nevěčného zájem o přepravu zboží po železnici místní firmy.

Od Velikonoc do Dušiček bude Kraj Vysočina objednávat dopravu v rozsahu tří párů vlaků. Další pár s provozem o letních prázdninách objedná město Jemnice u Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě.

„Mnozí tvrdí, že nejkrásnější pohled na svět je z koňského hřbetu. Osobně se domnívám, že nejkrásnější pohled na svět je z vyhlídkové plošiny výletního vlaku,“ poznamenal místostarosta Novotný.

Návrat vlaků Jemničtí na Velký pátek slavili jízdami v unikátních historických vozech z roku 1913, které byly chloubou rakousko-uherského mocnářství. Vagony brázdily trať po celý den.

Kraj Vysočina ročně na víkendový provoz vlaků vynaloží asi 700 tisíc korun, smlouva je podepsaná na pět let. „Krajské zastupitelstvo kývlo na variantu provozu o víkendech a státem uznaných svátcích od Velikonoc do prvního víkendu měsíce listopadu. Tuto variantu spojů plánujeme zohlednit i v budoucím systému organizace regionální Dopravy Vysočiny, kde je naším cílem zajistit přestup z daných spojů na spěšné vlaky v Moravských Budějovicích v relaci Znojmo – Havlíčkův Brod s přestupem v Havlíčkově Brodě na rychlík linky R9 ve směru Praha,“ informoval hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Jemnická dráha

Rok vzniku: 1896
Délka trati Moravské Budějovice - Jemnice: 20,8 km
Od roku 1996 je trať kulturní památkou