Na první pohled „osmsetpadesátka" zaujala modernější karoserií, kde zmizela splývavá zadní část a objevil se jakýsi malý náznak stupňovité zádě, kde se pod opravdu úzkým vyklápěcím víkem skrýval motor se zvětšeným objemem na 850 ccm. Pro lepší přístup k němu bylo možné odšroubovat celé zadní čelo. Pod zadním víkem se také nově skrývalo plnící hrdlo nádrže, která byla nyní v bezpečnější zóně vzadu za sedadly. Tím se také podstatně zvětšil zavazadlový prostor, ukrytý pod dopředu odklápěnou kapotou. I přes malé rozměry Fiatu 850 se na rozdíl od jeho předchůdce typu 600 už mluvilo o rodinném automobilu.

Special a Coupe

Fiat 850 se také vyráběl v různých verzích. U nás dobře známý byl typ Special, který se od základního typu lišil především předními kotoučovými brzdami, chromovanou lištou na boku karoserie a sportovním volantem. Velice atraktivní byla verze Coupe, vyráběná později se čtyřmi světly v obou maskách. Tento atraktivní Fiat se v zanedbatelných počtech vyráběl dokonce i v Bulharsku, kde nesl název Pirin Fiat 850 Coupe. Další variantou, u nás v podstatě neznámou, byl typ Spider. Jednalo se o kabriolet, který mohli televizní diváci tehdejšího Československa vidět například ve filmu „Pane, vy jste vdova". Zde, s bleděmodrým Fiatem 850 Spider, prchá Iva Janžurová před houfem novinářů. U nás neznámý je také velkoprostorový šestisedadlový Familiare, nástupce Fiatu 600 Multipla. Typ 850 se samozřejmě také stal objektem dvorního sportovního ladiče Fiatů firmy Abarth a dalších úpravců a výrobců malosériových automobilů pro volný čas.

V tehdejší ČSSR se Fiat 850 prodával jak v Mototechně za československé koruny, tak i prostřednictvím PZO Tuzex za tzv. bony. Např. v roce 1971, tedy přesněji 30. srpna (tehdy tento vůz zakoupili moji rodiče v Mototechně Brno), stál základní Fiat 850 přesně 59 000,- Kčs. V Třebíči jezdilo několik osmsetpadesátek a jejich majitelé se většinou mezi sebou dobře znali. Společné jim byly především starosti se sháněním náhradních dílů, ale také členství v tehdejším Fiat klubu, který byl součástí Svazarmu. Dnes si představíme Jiřího Vidláka a jeho červeného Fiata 850 vyrobeného v roce 1967. Tomu dopřál jeho původní majitel v roce 1980 celkovou renovaci a od té doby o něj bylo pečováno s nejvyšší pečlivostí. Fiat jezdil převážně v okolí Moravských Budějovic a nejvíce času trávil v suché garáži chaty na Vranově. Jiří Vidlák Fiata získal asi před deseti roky, a to jen proto, že původní majitel v něm viděl záruku toho, že bude o Fiatku dobře postaráno. Nutno říci, že měl pravdu!

JAN KOTLÍK