Vedoucí dopravního odboru na třebíčské radnici Aleš Kratina rozzlobené řidiče na jednu stranu chápe, ale upozorňuje, že představitelé města v rozhodování o uzavírkách velké pravomoci nemají. Zvlášť, když se setkají akce dvou investorů Hrotovickou platí kraj, o Nádražní se stará město. Kratina navíc podotýká, že současné trable budou vyvážené novými silnicemi. „Komplexní opravy komunikací jsou každopádně i o politické odvaze," dodává.

Mezi lidmi se hodně mluví o tom, zda je nutné, aby všechny uzavírky byly ve stejném termínu. Jak to je, musejí?

Samozřejmě nemusejí, ale příprava staveb je dost komplikovaná věc. Mohou do toho vstoupit nejrůznější odvolání, často se táhne i správní řízení, takže termíny se zkrátka posouvají. My jsme věděli, že z velkých investic se bude rekonstruovat Hrotovická, plánuje se rekonstrukce Sportovní a že budeme napojovat přestupní terminál. Plus samozřejmě křižovatka v Poušově, ale tam věřím, že se to obejde pouze s nárazovými kolonami na ulici 9. května, které jsou téměř běžné. Ty by navíc výhledově měla zmenšit rekonstrukce Podklášterského mostu, ta je naplánovaná na příští rok. Výsledkem by měly být dva odbočovací pruhy místo současného jednoho.

Jak to tedy s aktuálními uzavírkami bylo připravené původně?

Na jaře jsme to měli namyšlené tak, že uzavírka Hrotovické proběhne přes letní prázdniny, na to naváže uzavírka Nádražní a částečná uzavírka s místní komunikací do Poušova proběhne ve vhodném souběhu. Na začátku byla navíc uzavírka Hrotovické plánovaná po třech úsecích a ulice měla být zavřená úplně. Hrotovická by tak byla defacto vyřazena z provozu a ještě by se nedalo dostat do jednotlivých firem. Tehdy vedení našeho města udělalo jedinou správnou věc, která šla v té chvíli udělat svolalo jednání s investorem i majiteli nemovitostí, na kterém se dohodlo, že organizace objížďky se změní, a že Hrotovická bude jednosměrně průjezdná. Kvůli posouvání termínu až na polovinu srpna však došlo k té nešťastné kolizi více investic. Je to nepříjemné, ale musíme to nějak přetrpět.

Co v případě souběhu investic můžete dělat vy?

Naším úkolem, a tím naším myslím všechny zainteresované, tedy úředníky z krajského a městského úřadu, policii a dodavatelské firmy, je ze všech řešení vybrat to nejméně špatné, což jsou současné objízdné trasy. Paradoxně uzavření Nádražní mělo pozitivní vliv na systém dopravy ve městě, což máme podpořené i daty dojezdů městské dopravy.

Je pravda, že den před uzavírkou Nádražní byla průjezdnost městem mnohem horší…

Jsou tu vždy dva kritické okamžiky. První je ten, kdy větší uzavírka začíná. Řidiči jsou zvyklí jezdit po určitých trasách a teprve první den většina z nich zjišťuje nový stav. Další dny se už situace prokazatelně zlepšuje. A každý rok je kritické datum první září, což bylo právě den před zavřením Nádražní. To bývají kolony i v momentě, kdy žádné uzavírky neprobíhají.

Pořád si myslím, že současné nepříjemnosti budou vyváženy opravenými komunikacemi. Každá investice navíc generuje další úpravy. Už dnes jsme zadali studii na úpravu křižovatek Hrotovické s Kosmákovou a Hrotovické s Průmyslovou. Ve špičkách je tam problém a je možné, že se nám tam podaří vytvořit model kruhového objezdu, který by byl sjízdný bez velkých stavebních úprav.

Je při rozhodování o dopravních uzavírkách někdo, kdo má právo veta a může v případě velkého souběhu rekonstrukcí nějakou pozastavit?

Každá uzavírka se vyřizuje zvlášť. Je to řízení, které probíhá na příslušném silničním správním úřadě. Pro silnice prvních tříd jím je krajský úřad, pro silnice druhých a třetích úřad obce s rozšířenou působností a pro místní a účelové komunikace to je obecní úřad. Chci ale zdůraznit, že jde o výkon státní správy, s místní samosprávou to skutečně nemá moc společného. Volený představitel obce se samozřejmě může dotazovat či dávat podměty, ale nemůže zasahovat do výkonu státní správy.

Takže výtky k vedení města, proč povolilo tolik rekonstrukcí nejsou na místě?

Určitě ne. Razítko dává příslušný silniční správní úřad se stanoviskem policie. Osobně si myslím, že s poukazem na bezpečnost by uzavírku mohla zakázat Police České republiky. Pokud by tam byla ohrožena průjezdnost, policie by mohla iniciovat změnu. Ale k tomu se moc nepřistupuje, protože vlastně není kam dopravu převést. Peněz navíc není moc a když už se našly, měli bychom na jednu stranu být rádi, že proběhne komplexní rekonstrukce silnic. I za cenu současných omezení.

Nádražní ulice se začala opravovat až po Hrotovické. Nešlo to udělat pouze za částečné uzavírky?

Tam je problém s inženýrskými sítěmi. Tři provozovatelé sítí musejí celou Nádražní překopat, což se už teď děje. Od zhotovitele pak máme přislíbeno, že by stavba mohla být jednosměrně průjezdná dříve, než bylo původní datum, tedy 29. září. Potom by se ale musely poupravit intervaly na semaforech na křižovatce Nádražní a Bráfové. Signální plán se tam měnil už dvakrát, prodloužily se intervaly, což je na plynulosti dost patrné. Celá jižní část města je v podstatě jednosměrně zaokruhovaná a kdyby na této křižovatce byly krátké intervaly, stála by celá Bráfova. Signální plán dnes počítá s tím, že od Nádražní nepřijíždí téměř nic a všechno jede od východu.

Reakce řidičů na uzavírky bývají často poměrně ostré a pro řadu z nich se stáváte jakýmsi hromosvodem, na kterém si vylijí zlost. Přesto ale s lidmi komunikujete a vysvětlujete, co a jak. I za cenu toho, že nebudete zrovna nejoblíbenější úředník…

Na to se mi těžko odpovídá, ale já se v každém svém zaměstnání snažím chovat profesionálně. Komunikativnost je s ohledem na vztahy k veřejnosti asi to nejdůležitější. Pokud se snažíte lidem věci vysvětlovat, reagují daleko lépe. Velmi vstřícný je i postoj vedení města, které nás v tomto podporuje.