VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náš odpad měl putovat do Sovětského svazu

Třebíčsko - Provoz jaderných elektráren rovná se produkce vysoce radioaktivního odpadu. Vyhořelé jaderné palivo (VJP) obsahuje přibližně 1% uranu 235, 1% plutonia a 3% štěpných produktů a aktinidů. Právě ona 3% jsou nebezpečná.

27.10.2009
SDÍLEJ:

Vyhořelé palivo z jaderných elektráren zatím končí v dukovanském meziskladu. Na definitivní uložení či přepracování si několik desítek let počká.Foto: Václav Pancer

V současné době existují technologie na zpracování vyhořelého jaderného paliva z jaderných elektráren chemickou cestou.


Vyvíjí se rovněž nové technologie známé pod pojmem ADTT, jejichž principem je převod vyhořelého jaderného paliva do formy tekutých solí, jež jsou bombardovány neutrony, a to takovým způsobem, aby byla zajištěna jak výroba energie, tak i transmutace štěpných produktů.


Technologie přepracování vyhořelého jaderného paliva nejsou bezodpadové. Zbytky z přepracování je třeba izolovat a zatavit do skla. Vzhledem k nízkým světovým cenám uranu a zatím vyšším nákladům technologie přepracování paliva je jen málo zemí, které tento způsob zvolily.
Druhou variantou zacházení s radioaktivními odpady z jaderných reaktorů je jejich definitivní uložení v trvalých úložištích.


K dnešnímu dni je tato technologie zvládnutá a bezpečnostními výpočty potvrzená. Realizována v plném rozsahu doposud nebyla, mnoho úsilí se věnuje podrobnému výzkumu a vývoji. Například ve švýcarském Grimselu jsou využity šachty bývalé hydroelektrárny vyhloubené v žulovém masívu k pokusům společnosti NAGRA.


První hlubinné úložiště na světě pro ukládání vysoce radioaktivních odpadů bylo uvedeno do provozu ve státě Nové Mexiko v USA. Slouží pro ukládání radioaktivního materiálu z vojenského programu. V České republice jsou dva hlavní potencionální producenti - Jaderná elektrárna Dukovany a Jaderná elektrárna Temelín.


Obě vyprodukují během svého provozu 3 000 až 4 000 tun VJP v závislosti na době provozu.


Původní koncepce odsunutí radioaktivního materiálu do bývalého Sovětského svazu k přepracování a uložení ztratila na významu, a proto bylo v průběhu několika let rozhodnuto, že nejvýhodnější bude postavit mezisklady v jaderných elektrárnách. Toto však není definitivní dlouhodobé řešení.

27.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nové elektronické označníky na zastávkách na Komenského náměstí.
5

VIDEO: Nové označníky ukazují skutečný příjezd autobusů

Vánoční trhy na Staroměstském náměstí v Praze.
16

Kam na nejlepší svařák. A za kolik?

AKTUALIZOVÁNO

V Jihlavě měl vraždit bývalý partner oběti. Zřejmě je také po smrti

Jihlava - Celá Jihlava je na nohách. Všechny zajímá páteční vražda jednasedmdesátileté ženy, ke které došlo na Bedřichově. Podle informací policie by mohl být vrahem ze Slavíčkovy ulice bývalý partner oběti. Ten už je zřejmě také po smrti. Policisté se obracejí na veřejnost, o spolupráci prosí i svědky tragické události a taxikáře.

Paní Jarmile se splnilo vánoční přání. Setkala se s papežem Františkem

Třebíč - Paní Jarmila Vrzáčková z třebíčského domova pro seniory dostala ten nejkrásnější vánoční dárek. Setkala se s papežem Františkem. Svatý otec ji při generální audienci v aule Pavla VI. ve Vatikánu dokonce objal, požehnal jí a daroval jí růženec.

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

Město ustoupilo, na platy řidičů peníze dá

Třebíč – Zdá se, že hrozící stávka řidičů městské autobusové dopravy v Třebíči (MAD) je zažehnána. Vedení města totiž ustoupilo tlaku šoférů i jejich zaměstnavatele, koncernu Icom transport, a uvolní částku 200 tisíc euro na dorovnání mezd.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT