Vojáci přijeli za školáky v rámci vzdělávacího programu s názvem Příprava občanů k obraně státu. Nešlo o žádné verbování do armády, ale spíše o informování žáků, jak armáda funguje i jak se chovat v krizových situacích. „Hlavním posláním je seznámit děti i veřejnost s povinnostmi, které nám jako občanům České republiky vyplývají ve vztahu k obraně státu," vysvětlila Daniela Hölzelová z Ministerstva Obrany ČR, které se na projektu rovněž podílí.

Program putuje po různých školách České republiky. Přesto měli třebíčští žáci jedno privilegium. „Je to poprvé, co jsou na nějaké škole vzdušné síly," upozornil Radek Zíta z ministerstva.

Nejzajímavější ale bylo setkání se samotnými vojáky. Ti jim předvedli i půjčili svoji výstroj a odpovídali na zvídavé dotazy.

Nadporučík Jiří Janeček, který slouží u 221. vrtulníkové letky jako druhý pilot, půjčil klukům i holkám svoji helmu. „Máte i padák pro případ nouze?" zajímal se jeden ze školáků. „Máme, ale zůstal ve vrtulníku. Ten mi nedovolili přinést," odpověděl pilot.

Nadporučík Miloš Hošek zase hovořil o zahraničních misích. „Já jsem byl dvakrát v Bosně a Hercegovině a třikrát v Afghánistánu. Naším úkolem bylo například cvičit afghánské vojáky přímo v boji. Museli jsme s nimi jíst, spát, cvičit je a chodit s nimi do bojových operací. Uvědomte si, že neumí náš jazyk a většina z nich ani číst a psát. Bylo to přínosné i pro nás, protože jsme se naučili něco o cizí kultuře a získali značné bojové zkušenosti," popsal Miloš Hošek.

Neopomněl zmínit ani negativa působení v misích. Jako jedno z nich označil osamělost a odloučení od rodiny. „Jste několik měsíců bez rodiny. Moje nejdelší mise byla skoro devět měsíců. V dnešní době máme skype či facebook. Když jsem byl na misi v roce 1999, tak jsem musel psát přítelkyni dopisy rukou a s mámou mluvil jednou za čtrnáct dní," dodal Hošek.

Program se neskládal pouze z povídání a ukázek. Řadu věcí si mohli kluci a holky i prakticky vyzkoušet. Hasič Josef z náměšťské základny je naučil první pomoc při tepenném krvácení či při zástavě srdce. Jak zvládají masáž srdce, si vyzkoušeli na figurínách.

Kapitán Jakub Čada jim zase vysvětlil, jak se chovat při chemickém poplachu či při jaderném výbuchu.