Protihluková stěna státní silnice I/38 totiž končí u sjezdu na jemnickou výpadovku.
Ti, co mají domky a zahrádky na dohled odtud včetně obyvatel sídliště s paneláky, se děsí, co bude v létě. „Neumíme si představit, že bychom měli v létě v noci větrat. Už jsme vypozorovali, že nejhorší hluk způsobují projíždějící kamiony,“ popsal situaci Miroslav Bém.
Bydlí v řadovce právě v ulici Za tratí, má plastová okna, ale zvuk se nese terénem takovým způsobem, že obtěžuje uvnitř domu. Podobně hovoří Michal Drexler, který žije poblíž: „Ten randál je nepředstavitelný. Odráží se od blízkých paneláků, takže se mi v domě projevuje ze všech stran.“
Podnět obyvatel s několika desítkami podpisů doputoval na budějovickou radnici i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do Jihlavy, které je investorem stavby obchvatu. Nová silnice je od podzimu ve zkušebním provozu a zatím nemá kolaudaci. K tomu, aby kolaudační řízení úspěšně skončilo, chybí maličkost. Poslední hluková studie, která se uskuteční v dubnu. U nových staveb hlavních silničních tahů je norma maximálně šedesát decibelů ve dne, padesát v noci.
„Pořízení závěrečné hlukové studie pro kolaudaci je standardní postup. Nezávisí na žádných stížnostech a peticích. Další prodloužení protihlukové stěny bychom řešili až v případě, že by se zjistily překročené hygienické limity,“ reagovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podle jejích slov se modelace hlukové situace provádí u všech silničních staveb v každém stupni projektové přípravy.
60 decibelů ve dne, 50 decibelů v noci
„Zatímco v hlukových studiích zpracovaných v roce 2006 byla akustická situace hodnocená jako podlimitní, ve studii pro dokumentaci ke stavebnímu povolení už bylo řečeno, že je možné, že limity okolo nové silnice budou překročeny,“ doplnila Vápeníková. Na základě toho projektant navrhl protihlukovou stěnu. Její délka po dalším akustickém posouzení vzrostla na celkových 850 metrů.
Některý dubnový den se uskuteční čtyřiadvacetihodinové měření hygieniků, kteří stanoví pevné body přístrojů. Jeden z nich má být právě u domu Miroslava Béma.
„Praxe je taková, že se měří na jaře či na podzim ve všední dny mimo pondělí a pátek. Jde o to, aby naměřené hodnoty byly vypovídající,“ vysvětlil pracovník Krajské hygienické stanice v Jihlavě Milan Brychta. Měří se tedy mimo dny a letní období s nejintenzivnější dopravou.
Lidé z části Budějovic, kteří jsou teď naštvaní, si tedy musejí počkat na výsledky měření. Kolik by stála případná opatření proti rachotu ze spojnice Jihlavy se Znojmem? Záleželo by na rozsahu navržených řešení. Stávající protihluková stěna stála podle sdělení ředitele stavby Karla Lišky ze Strabagu asi třináct milionů korun.
Šestikilometrový obchvat Moravských Budějovic je v režimu předčasného užívání od loňského 27. října. Stál 1,3 miliardy korun.