Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nad tratí do Jemnice se smráká

Moravskobudějovicko – Definitivní rušení zřejmě čeká železniční trať číslo 243 mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí. To konstatovala ve své zprávě mluvčí kraje Vysočina Jitka Svatošová. „Správce trati, Správa železniční dopravní cesty, se o tento úsek přestane starat koncem roku. Poté jej nebude možné provozovat,“ sdělila Svatošová.

8.9.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Trať nyní podle ní jako jediná z Vysočiny figuruje na seznamu vyloženě prodělečných regionálních tratí, který Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypracovala pro Ministerstvo dopravy. „Jde o cesty s minimálním objemem dopravy a nejezdí po nich téměř žádné nákladní vlaky,“ upřesnila Svatošová.

„Je to samozřejmě hrozná informace, dozvěděli jsme se ji až od krajského úřadu toto pondělí. Je to všechno příliš čerstvé, nestíháme na to zatím moc reagovat. Jak se ale můžeme bránit argumentům státu, který říká – na straně výnosů trati je suma 650 tisíc za rok, v dotacích sem ale putuje bezmála třináct milionů. Na tohle nemáme pádnou odpověď,“ shrnul starosta Jemnice Miloslav Nevěčný.

Náměstek hejtmana Vysočiny pro oblast dopravy Libor Joukl (ČSSD) upozornil: „Vysočina má problém s tímto úsporným opatřením SŽDC, stejně jako starostové dotčených obcí. Nejsme provozovatelem trati, nezbývá nám, než s tímto faktem pracovat. Už kvůli lidem a jejich potřebě cestovat za prací jsme připraveni v dotčené oblasti posílit autobusovou základní dopravní obslužnost.“ Kraj už stihl informovat starosty měst a vesnic, kterých se nepříjemnost dotkne.

Ze vzniklé situace nemá radost ani Svatopluk Fuchs, starosta, jedné z obcí na trati, Lhotic u Jemnice: „Tak třeba ranním vlakem jezdí děcka do školy do Jemnice, na druhou stranu pak učni do Moravských Budějovic. Pokud nebudou jako náhrada autobusy, zůstaneme úplně odříznutí od světa.“

Fuchsovi připadá skoro neuvěřitelné, že by měl skončit provoz na trati, která existuje od roku 1896 a před čtrnácti lety byla dokonce prohlášena ministerstvem kultury za kulturní památku. „Lokálka na trati do Jemnice patří k místnímu koloritu,“ dodal lhotický starosta.

Teprve jednáme

Vůči všem těmto reakcím, výhradám a informacím se v tuto chvíli důrazně ohrazuje samotná SŽDC. Ústy mluvčího Pavla Hally vzkazuje: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Jde o konstruktivní rozhovory na téma šetření veřejných peněz a efektivizace stávajících spojení, respektive úpravu stávající objednávky a její lepší struktury. Teprve jednáme. Cokoli předjímat v tuto chvíli jsou pouhé spekulace, hraničící se záměrným vyvoláváním paniky v kraji před volbami.“

Podle něj faktem zůstává, že ministerstvo dopravy oslovilo České dráhy a SŽDC a zadalo vypracování seznamu pro kraje vysoce prodělečných tratí. Pro vytváření byl použit následující klíč: prodělečná osobní doprava, minimální využití cestujícími, současně minimální nebo nulová nákladní doprava. Výsledkem je pracovní seznam asi šedesátky tratí v celé republice. „Tento neveřejný dokument nyní slouží jako podklad pro jednání se zástupci jednotlivých krajů, které si ministerstvo jako moderátor celé debaty zve. Tato jednání potrvají do konce září,“ zdůraznil Halla.

Prázdné vlaky ne

Ministerstvo podle jeho slov krajům předkládá ekonomická fakta, ke kterým by se samostatně nedostaly. Mimo jiné mají kraje možnost zjistit, kde je minimum cestujících, kde je lepší snížit denní počty tažených vagonů, kde by bylo rozumné zavést raději mikrobusy. Pro ilustraci - na trati 243 jede denně sedm párů spojů, které využívá 199 lidí. Ministerstvo poskytlo pouze unikátní data, konečná úprava spojů je v režii kraje, který má objednávku s ČD. „Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady,“ konstatoval mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Na poslední jednání s kraji byli pozváni rovněž zástupci jiných dopravců než jen Českých drah. Ministerstvo si vyslechlo jejich společnou nabídku na převzetí několika tratí a vzalo ji na vědomí. „Nyní je na dohodě krajů a Českých drah, jak s těmito nabídkami naloží, jak se vypořádají se společnými smlouvami,“ uzavřel Halla.

Autor: Hana Jakubcová

8.9.2010
SDÍLEJ:
Volby na Třebíčsku.

V Okříškách budou u voleb podepisovat petici na podporu obchvatu

Jedna z nejkrásnějších vyhlídek na Třebíčsku, Hanzalův kopeček u Čáslavic.
27

Jedna z nejkrásnějších vyhlídek na Třebíčsku. Podívejte se

Zahrádkáři budou vystavovat tradiční druhy i rarity

Třebíč - Zahrádkáři se chystají v Třebíči ukázat své letošní výpěstky. Od pátku do pondělí promění Zahrádkářský dům ve Švabinského ulici v jednu velkou podzimní zahradu. Uskuteční se tam jubilejní třicátá oblastní výstava ovoce, zeleniny, bonsají a léčivých rostlin.

Na kapotu auta před domem někdo vyryl kosočtverec

Třebíč - Kosočtverec někdo vyryl na kapotu auta Nissan Juke, která stálo před domem v ulici Sv. Čecha v Třebíči.

Veletrh vzdělávání představí v Třebíči nabídky škol

Třebíč - Veletrh vzdělávání Didacta se ve čtvrtek 19. října uskuteční v Třebíči. Cílem veletrhu je podat ucelený přehled o vzdělávacích nabídkách škol a uplatnění v praxi.

Okříšské fotbalistky inkasovaly půl tucet branek v Líšni

Okříšky, Brno – Nezačaly špatně, ale pak přišel laciný gól a výsledkem byl debakl. Fotbalistky Okříšek utkání na umělé trávě Líšně, kam zavítaly v šestém kole ženské divize C, vůbec nezvládly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení