Od tohoto týdne na autobusové nádraží podle nejaktuálnějších informací z ICOMu nezajíždí 24 linek a přibude dalších pět. Všechny jsou nasměrované na pouhé dvě zastávky v Sucheniově ulici v sousedství autobusového nádraží.

Tam jsou jen krátké zálivy bez přístřešků. Zastávky se nacházejí každá na protilehlé straně nejfrekventovanější komunikace ve městě. Obě se jmenují stejně, U autobusového nádraží. Ani na IDOSu tak nelze předem odhadnout, kam vlastně jít.

Tato past pro cestující nastala v době, kdy vrcholí třenice mezi městem, ICOMem a společností Tredos. Vše začalo v září, kdy ICOM musel nádraží v majetku města coby provozovatel opustit poté, co v soutěži o provoz uspěla firma Tredos. Od té doby není podepsaná smlouva, kolik má ICOM za zajíždění svých autobusů na nádraží platit.

Je obtížné vyznat se v tom, kdo s kým nekomunikuje a nedělá, co má, protože zástupci ICOMu to tvrdí o starostovi Třebíče, ten to vyvrací a jednatel Tredosu František Pléha taky uvedl, že s ICOMem přestala být jakákoli řeč. Zkrátka smlouva není. Město odmítlo, aby ICOM začal zastavovat v Sucheniově ulici, kraj to ale povolil. Městu vadilo, že ve špičkách není bezpečné nechat tam autobusy zastavovat. Kraj to ale nepovažuje za dostatečný argument.

Na dotaz, zda jsou podle policejního dopravního inženýra dvě zastávky v Sucheniově ulici bezpečné, krajská policejní mluvčí Dana Čírtková odpověděla, že k tomu nemůže nic říct, protože v této věci policie nevydávala žádné stanovisko.
Včera odpoledne šéfka ICOMu Kratochvílová připustila, že starosta Janata právě zaslal návrh smlouvy, ovšem neznala její podrobnosti, proto ji nekomentovala. Jiskření ve vztazích města a ICOMu má zřejmě ještě jeden důvod. Tím jsou platy řidičů městské autobusové dopravě v Třebíči (MAD), kteří jsou nespokojení. ICOM žádá po městu víc peněz.

„Město Třebíč má zákonnou možnost jako objednatel dopravy se na navýšení mezd nařízené vládou podílet v tomto případě 17 procenty, 83 procent navýšení musíme najít ve firmě,“ uvedla předsedkyně představenstva ICOMu Kateřina Kratochvílová. Po městě chce ICOM 5,7 milionu korun. Jako příklad Kratochvílová uvedla Kraj Vysočina, který zajišťuje dopravní obslužnost modrými autobusy – na navýšení mezd přispěl. „Stejně tak se například k řidičům MHD zachovalo i město Jihlava. S městem Třebíč, objednavatelem MAD, jsme se na příspěvku na navýšení mezd zatím nedohodli,“ dodala.