To se ovšem samozřejmě nelíbí ochráncům přírody, a tak si ministr životního prostředí Martin Bursík dal 10. března schůzku s ministrem dopravy Petrm Bendlem, aby se domluvili na společném postupu a kompromisu. Dohodli se na tom, že koncepčním řešením problému je přijetí vládního návrhu novely zákona o ochraně přírody a krajiny. Pokud bude někdo chtít vykácet alej podél silnice, nebude mu stačit záměr pouze oznámit.
Bude muset proběhnout klasické schvalovací řízení, v němž budou figurovat orgán ochrany přírody a silniční správní úřad. A do režimu povolovacího řízení přecházejí i stromořadí okolo železnic.
Obě ministerstva – životního prostředí i dopravy – zadají společný projekt, který má zmapovat stav stromů okolo silnic. Hodnotit se bude ekologický a estetický význam v krajině, stejně jako hledisko bezpečnosti silničního provozu. Součástí projektu budou plány péče včetně potřebných opatření. Jedná se o údržbu alejí, nové i náhradní výsadby, kácení a podobně.
„Podle dohody obou ministrů se Ředitelství silnic a dálnic ČR jako správce dálnic a silnic I. třídy do té doby zdrží plošného kácení stromořadí podél těchto komunikací,“ informoval po schůzce mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.
Ministři zároveň vyzvali hejtmany krajů, aby se připojili k jejich prohlášení také a aby krajské správy a údržby silnic jako správci komunikací II. a III. tříd konaly v souladu s ním. Hejtman kraje Vysočina Jiří Běhounek zatím žádné stanovisko nevydal, je celý tento týden pracovně v zahraničí.