Obecními vyhláškami si upřesnily zóny podle důležitosti, lhůty a podmínky, za kterých musí být chodníky ošetřené proti uklouznutí.

V Moravských Budějovicích mají takové zóny tři, s odklízením sněhu se začíná, když se na chodnících drží pěticentimetrová vrstva. V první zóně uklízejí do 24 hodin, ve druhé do sedmi dnů a ve třetí do šesti týdnů. „První zóna zahrnuje nejdůležitější chodníky ve městě, jako jsou přístupy k lékařům, školám, úřadům, do centra, k prodejnám či k nádražím,” popsal zjednodušeně místostarosta Budějovic Jan Kocáb.

Do druhé zóny spadají zejména obytné části. V třetí zóně jsou pak „ostatní chodníky a místní komunikace pro pěší, které v zastavěné části bezprostředně nesousedí s nemovitostí jiného vlastníka” - říká vyhláška města.

Nepřístupná pro techniku

Mezi místy, kde se naopak úklid neprovádí, je mimo jiné Mojmírova ulice, vyčleněná pro sáňkování dětí. Šustova ulice od sokolovny po Rokytnou je zase nepřístupná pro techniku. V seznamu jsou i chodníky a schody v parku v ulici Tovačovského sady nebo komunikace v zahrádkářských koloniích.

Celkově Moravské Budějovice za minulou spíše mírnou zimu utratily za zimní údržbu okolo půl milionu korun, odklízení následků špatného počasí mají v osmitisícovém městě na starosti zdejší technické služby.

V pětitisícové Náměšti mají komplikovaný terén s několika výraznými kopci. „Samozřejmě u nás mají při zimní údržbě prioritu hlavní přístupové cesty k poliklinice, dopravnímu terminálu, na náměstí, ulice Husova, Zborovská či Generála Mrázka. Prostě ty nejfrekventovanější s největším pohybem lidí a zásobovacích vozidel,” zmínil náměšťský místostarosta Jan Kotačka.

Další v pořadí důležitosti jsou sběrné komunikace od nemovitostí. Mezi několika neudržovanými chodníky je například chodník od Špitálku směrem k Masarykovu náměstí nebo ten v ulici Nad Splavem. „U nás platí pravidlo, že musí být schůdná vždy jedna strana silnice. Technika nastupuje, když se na chodnících udrží sníh ve výšce tři až pět centimetrů třicet minut. Zimní pohotovost ve městě držíme od listopadu do března, v rozpočtu máme vyčleněno 1,1 milionu korun na zimní údržbu, zajišťují ji služby města,” upřesnil Kotačka.

V Opatově na opačném konci Třebíčska mají každou zimu několik dní, kdy se lidi vůbec nedostanou z městyse ven. Kvůli poloze šest set metrů nad mořem v okrajové části okresu tu bývá „veselo”. Když už nikde není sníh, tady jím zpravidla oplývají měrou vrchovatou.

„Letos už máme samozřejmě cesty vyznačené tyčemi. S místními komunikacemi - jejich sjízdností i schůdností - si dokážeme poradit vlastními silami. Sice máme rozbitý stroj, kterým odklízíme sníh z chodníků, ale to provizorně určitě vyřešíme pronájmem od soukromníka,” sdělila starostka Opatova Lenka Štočková.

Spíš vidí očekávatelné problémy s udržením sjízdnosti silnic, které vedou do okolních vesnic. „Jsme stranou, všude je to tu do kopců, když jezdí vozidla zimní údržby, k nám se dostávají naposled. Uvidíme, jak dopadne letošní zima,” konstatovala Štočková. Ročně městys Opatov se 770 obyvateli vydá za zimní údržbu od sta do dvou set tisíc korun.