Jde o krajský silniční most přes řeku Jihlavu, jenž za železniční tratí v Bransouzích převádí dopravu směr katastr Chlumu za řekou a bransouzské koupaliště. Leží na silnici II/403. Železobetonový most je starý 107 let. Náměstek šéfa krajských silničářů Libor Joukl říká: „Spodní stavba je v pětce, mostovka v šestce, kategorie sedm znamená havárie a takové stavby se zavírají. Když to nezačneme řešit, tedy v příštím roce bourat a stavět znovu, hrozí, že kvůli postupné degradaci most za několik let zavřeme, místní to budou objíždět přes okolní obce a ty peníze proinvestujeme jinde.“

Krajští silničáři už mají všechny „vyjadřovačky“ - od policie i stavebního úřadu. Chybí jediné. Souhlas jednoho majitele pozemků s prodejem.

Podle projektu má být nový most širší, mírně posunutý doprava z pohledu od Chlumu. A s nájezdovými oblouky v jiném úhlu než dosud. To si žádá víc místa. Pozemky pod částí silnice těsně před nájezdem na most ve směru od Chlumu a kus zahrady v místě, kam novostavba vedle řeky zasáhne, má Jan Fila. Dohromady je to 650 metrů čtverečních. Nad záměrem krajských silničářů kroutí hlavou.

Diagnostický průzkum

„Nemám nic proti opravě mostu, však už je potřeba, péče o něj roky nebyla ideální. Nechápu ale, proč by se mělo budovat tak velké dílo, nový rozměrnější most, když není potřeba. Názor jsem si udělal na základě diagnostickému průzkumu současného mostu, jenž si paradoxně nechali zpracovat v říjnu 2017 samotní krajští silničáři,“ říká Fila a ukazuje několikastránkový dokument, kde je i vyhodnocení odebraných vzorků betonu.

„Podle tohoto diagnostického průzkumu není nutné most bourat, ale přímo v textu se konstatuje, že se dá hospodárně opravit. Podstatné části si zachovaly svoji funkci. Výsledek průzkumu silničáři na krátký čas zveřejnili na internetu a pak ho zase stáhli. Zveřejnili ho jako součást dokumentace k výběrovému řízení na projektanta mostu. Diagnostický průzkum provedl odborník z Brna, pod textem je kulaté razítko,“ vysvětluje Jan Fila.

Sto let to vyhovuje

Novostavbě mostu nerozumí rovněž proto, že podle jeho zkušeností v místě není vysoká intenzita dopravy – jde jen o spojnici Chlumu a Bransouz. „Úzká silnička, co směřuje k mostu, se vine mezi chalupami a sto let to vyhovuje - nemovitosti nikdo bourat a silnici rozšiřovat nebude. Nechápu, proč tak velký projekt zrovna v tomto místě. Proč tolik tlaků. Ať to beru, z které strany chci, něco mi tam nesedí,“ dodává Jan Fila s tím, že stokoruna, kterou krajští silničáři nabídli za metr čtvereční jeho parcel, není moc.

„Ale o to tady nejde. Jde o princip,“ přidává se Filův syn Libor. Podle obou – a v tomto názoru se s nimi shoduje i zastupitel Chlumu Miroslav Svoboda - je zarážející ještě jedna věc: „Teď se ve směru od Chlumu ze starého mostu najíždí na železniční přejezd kolmo, tedy ideálně. Z nového mostu to bude pod určitým úhlem. Stačí, že za přejezdem se pod dalším nepříjemným úhlem vjede do Bransouz na úzkou silnici a pak hned na bransouzský kruhový objezd, kde mají větší auta problém se vytočit.“

Jan Fila dodává, že má obavu, jaká bude kvalita novostavby mostu a následné péče. „Aby za pětadvacet let nepřijely bagry, nezbouraly ho a nezačal se stavět další, jak to vidíme dnes v Třebíči.“

Novostavba je ekonomičtější, říká Joukl

Libor Joukl polemiku novostavba versus oprava odmítá. Říká, že bezpečnost a ekonomičnost je na prvním místě. „Když most nechám postavit, bude na sto let. Když ho nechám opravit, spolyká to dvě třetiny rozpočtu mostu nového. Za deset patnáct let se do toho bude muset sáhnout znovu, za další těžké peníze.“

Joukl zdůrazňuje, že kvalifikovaný odhad hovoří o částce osm milionů korun za opravu a 12 milionů korun za novostavbu. „Ve chvíli, kdy dnes budeme žádat o stavební povolení a budeme chtít do mostu zasáhnout, musíme splnit podmínky platné legislativy. To jsou poloměry oblouků, šířkové uspořádání, to je další věc, proč nemůžeme jen opravovat. Starý most těmto požadavkům už neodpovídá. A nový most z této logiky věci potřebuje více místa. Včetně jiného založení.“ Libor Joukl dodává, že je nutné se rozhodnout do konce dubna, aby krajští silničáři případně, pokud nebudou mít souhlas Jana Fily s prodejem pozemků, mohli rozpracovat jinou stavbu v kraji.

Starý most na rozhraní katastrů Chlumu a Bransouz byl postaven v roce 1912. V současnosti je na něm povolená zatížitelnost 13 tun, jediné vozidlo může mít 32 tun, proto po něm můžou jezdit například autobusy. Pokud by došlo k jeho uzavření, z Bransouz na místní koupaliště nebo do Chlumu by se jezdilo několikakilometrovou oklikou přes Číchov.