Uskutečnil se tam čtyřdenní workshop studentů architektury. Posluchači několika fakult, především z Brna a Bratislavy, se zabývali prostorem kolem bývalé zdravotní školy, Martinským náměstím a ulicemi Hasskova, Přerovského a Soukopova.

Svoje několikadenní práce nakonec předvedli představitelům města i odborné a laické veřejnosti na závěrečné prezentaci.

K jejich hlavním výtkám patřil neustálý konflikt automobilové dopravy s chodci.

„V historickém centru města nemají auta co dělat. Chtěli bychom ho vrátit zpátky lidem,“ prohlásila jednoznačně jedna z tvůrčích skupin a další dodala: „Z místa se vytratili obyvatelé. Stalo se jen průchodem a průjezdem – místem spěchu, parkování a křoví. Chodce zde nic neláká ke zpomalení kroků, pozastavení, odpočinku.“

Proto jejich návrhy vylepšení tohoto prostoru směřovali právě k vytlačení aut a vytvoření pěších zón a odpočinkových míst.

Za nedůstojný označili především vstup do kostela sv. Martina, kde se jim nelíbila parkující auta, betonové květináče a absence čehokoli, proč by se na daném místě měl člověk zastavit.

Další místo, kterým se především zabývali, byl prostor za kostelem, kde se v současné době nachází parkoviště. To by chtěli proměnit v příjemné místo se stromy, lavičkami a vodními prvky, kde by se lidé mohli posadit a odpočinout si.

Padala i celá řada dalších vylepšení. Zajímavým nápadem byla například lávka přes frekventovanou silnici první třídy, která podle nich odděluje historické a kulturní centrum (Pasáž).

„Všechny projekty byly velmi inspirativní a představují velkou studnici nápadů. I ty nápady, které jsou nerealizovatelné, mohou rozpoutat zajímavou diskuzi,“ řekl městský architekt Třebíče Lubor Herzán.