„Co se týká Vysočiny, byly to jediné dva případy. Jinak v rámci celé republiky bylo zatím během dne deset až dvanáct případů, kdy vlak nevyjel kupříkladu kvůli zamrznutí nafty,“ upřesnila včera mluvčí ČD pro Jihomoravský kraj Kateřina Šubová.

Mezi Třebíčí a Jihlavou nejezdily vlaky v době od 8.06 do 11.44. „Důvodem bylo zamrznutí hnacího vozidla,“ zmínila Šubová. Všechny osobní vlaky tak během dopoledne nahradily cestujícím autobusy.

Také včerejší porucha lokomotivy osobního vlaku mířícího z Brna do Zastávky u Brna si vyžádala krátkodobější odstavení osobního vlaku. „Rychlík v úseku mezi Náměští nad Oslavou a Zastávkou stavěl na každé stanici jako osobní vlak. Cestující z osobního vlaku si přestoupili do rychlíku,“ konstatovala Kateřina Šubová.

Podle jejích slov dráhy dělají maximum ať jde o předtápění souprav, či přidávání aditiv. Přesto v takových třeskutých mrazech může mimořádná situace, jako byla ta včerejší, nastat.

Vysočinské vlaky se zdržely v Praze

V pondělí ráno měly problém kvůli nefungujícímu zabezpečovacímu zařízení vlaky na hlavním koridoru v Praze Běchovicích.

„Asi tři čtvrtě hodiny se tam nedalo jezdit. Bohužel se tam zdržely i rychlíky, které mířily na Vysočinu do Havlíčkova Brodu,“ přiblížila situaci Šubová.

Zatímco vlaky měly včera potíže, autobusy společnosti Trado MAD podle jejího ředitele Milana Dygrýna jezdily. „Řešili jsme to dodávkami arktické nafty s bodem tuhnutí minus třicet sedm stupňů,“ poznamenal Dygrýn.

I přes mrazy brázdila uplynulý víkend Dalešickou přehradu loď Horácko. „Jezdíme i v mrazivém počasí každý víkend ve třináct hodin. V pátek přišla dvacítka lidí, děti měly za předložené pololetní vysvědčení jízdu zdarma. V sobotu a neděli se přišlo svézt každý den po pětici lidí,“ uvedl Miloslav Štumpa za provozovatele.