VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městská doprava vyjela poprvé před šedesáti lety

Třebíč - Je 1. prosince 1954 a ze zastávky v Nových Dvorech v Třebíči vyjíždí autobus s nápisem Místní doprava. Šlo o první autobus na lince Nové Dvory Borovina a zpět.

18.9.2014
SDÍLEJ:

Na první lince z Boroviny do Nových Dvorů jezdil autobus Škoda 706 RO (na snímku).Foto: archiv Aleše Nováka

„Byl to začátek městské dopravy v Třebíči. Prvním autobusem byla Škoda 706 RO. Od ostatních autobusů se lišil tím, že měl i zadní dveře. To na běžných linkových autobusech nebylo. Ty měly dveře pouze vepředu," popsal Aleš Novák, autor knihy Šedesát let MHD Třebíč.

Ten je zároveň jedním z hlavních organizátorů oslav kulatého výročí. Oslavy se budou konat v sobotu na Karlově náměstí v Třebíči.

Městská hromadná doprava v Třebíči se za šedesát let značně rozšířila a prošla řadou méně i více významných změn. A její vylepšování se plánuje na radnici i do budoucna. „Minibusy nebo midibusy zařadíme jako jednu z podmínek v chystaném výběrovém řízení na dopravce MAD. Měly by obsluhovat místní části a spoje v částech pracovního dne a o víkendech, kde se nevyplatí vypravovat klasický autobus nebo kde jsou nevhodné prostorové podmínky," popsal plánovanou změnu Pavel Svoboda, místostarosta zodpovědný za dopravu .

V plánu je rozvíjení informačních systémů, rozšiřování některých zastávek či přivedení několika spojů k novému Domu dětí a mládeže i novému dopravnímu terminálu.

Za 60 haléřů

Debaty o městské hromadné dopravě se v Třebíči vedly již dlouho před rokem 1954. Jejímu zavedení však bránil nedostatek vozů po druhé světové válce. „Nakonec se do toho město pustilo na vlastní pěst a spustilo linku do Boroviny," vysvětlil Novák.

Její trasa se příliš nelišila od dnešní linky číslo pět. Zastavovala například u borovinské kapličky, na Gottwaldově (dnes Karlově) náměstí, u Novodvorského mostu. Rozdílem bylo především to, že končila již v Nových Dvorech.

„Tento jízdní řád je zatím zkušební a jízdné činí 60 haléřů," psalo se v prosinci v periodiku Tep Boroviny. Že zkušební linka byla úspěšná, dokládá hned následné zavedení druhé linky z Týna, ten byl tehdy ještě obcí, do čtvrti Horka Domky.

Třetí linkou mohli lidé jet do ze čtvrti Horka Domky do Boroviny. „Tím byla asi v polovině šedesátých let zajištěna základní obslužnost Třebíče a okolí, jak to známe i nyní," řekl Novák.

Další významný moment přišel kolem roku 1968. V té době byla městská doprava rozšířena i do okolních obcí, jako byla Stařeč, Mastník, Kožichovice a Ptáčov. To s sebou neslo další rozšíření linek a počtu autobusů. „Že linky existovaly, víme z dochovaných jízdních řádů. Počty autobusů se bohužel nedochovaly. Můj odhad je, že v té době měla městská hromadná doprava odhadem asi pět, šest autobusů," doplnil Aleš Novák.

Z kejvačky se stala městská doprava

Ovšem teprve v roce 1977 dostala místní doprava status městské dopravy. Do té doby se jí říkalo místní či pouliční. Lidově se nazývala kejvačka, protože lidé vždy jen zamávali či kývli na autobus, aby jim zastavil. „V roce 1977 to oficiálně získalo status městské dopravy s tím, že byl zaveden jednotný tarif a byly zavedeny pravidelné intervaly mezi spoji na jednotlivých linkách," vysvětlil Novák.

V té době jezdilo na osmi linkách deset až patnáct vozů. „To již pomalu začínalo připomínat stav, který tu byl před optimalizací v roce 2012," dodal Novák.

Svého vrcholu dosáhla městská autobusová doprava v osmdesátých letech. „Městská doprava v té době zažila největší rozmach v počtu vozidel. Ustálil se asi na čtyřiceti, což je maximum. Důležitým předělem v linkové dopravě bylo vybudování autobusového nádraží," popsal Aleš Novák.

I po revoluci přišly další důležité změny. V roce 1995 byly dostavěny rampy na Hrotovické ulici a Sportovní ulici. V roce 2009 začaly jezdit autobusy na zemní plyn.

Tou nejvýraznější změnou byla optimalizace v roce 2012. „Bylo to nutné. Dvacet, třicet let se městská doprava neměnila. Pouze se přidávaly či ubíraly spoje. Od šedesátých let byly linky velmi podobné a jejich trasy se měnily jen nepatrně," doplnil Novák.

Kdy a kde se slaví

60 let MHD aneb Jízda do minulosti…

20. září 2014 od 10.00 do 17.00 na Karlově náměstí v Třebíči.

- Zahájení a křest knihy 60 let MHD Třebíč v 10.00

- Okružní jízdy historickými autobusy.

- Hudební skupiny Extáze, Acheron, Grajcar, taneční soubor Arabes.

- Autogramiáda Štěpán Mareš, Extáze, Acheron, Grajcar

- Prohlídka současného vozového parku.

- Klaun, skákací hrad, trampolína…

Autor: František Vondrák

18.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vánoční trhy v Borovině.
5

Na trhy v Borovině dorazilo přes dva tisíce lidí

Videosouhrn Deníku – 9.–10. prosince 2017

Kohák se klouzal a farář žehnal raketám: Prohlédněte si nejlepší videa víkendu

Ani hrozba vězení šoféra neodradila

Okříšky – Až rok vězení hrozí mladíkovi, který řídil opilý svůj vůz Opel Corsa.

Kolik lidé příští rok zaplatí za popelnici. I to se bude řešit na zastupitelstvu

Moravské Budějovice – Poslední plánované letošní zasedání budou mít v pondělí 11. prosince od 16 hodin zastupitelé v Moravských Budějovicích.

Sudová přitažlivost funguje. Tři sestry a Alkehol převálcovali Trnavu

Trnava /VIDEO, GALERIE/ – Pozdvižení způsobil v Trnavě, šestisethlavé vsi na Třebíčsku, sobotní dvojkoncert Tří sester a Alkeholu. Kapely jedou šňůru ve společném projektu Sudová přitažlivost a ta, jak se ukázalo i na předposledním trnavském koncertu, skvěle funguje. Beznadějně narvaný a vyprodaný kulturní dům byl jako vařící kotel od začátku do konce.

Zámek v Jaroměřicích voní Vánocemi

Jaroměřice nad Rokytnou – Davy návštěvníků od sobotního dopoledne mířily na otevřený zámek v Jaroměřicích nad Rokytnou. Po celý víkend tam probíhá akce s názvem Vánoce na zámku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT