Oznámil to včera na tiskové konferenci místostarosta Třebíče Jan Karas. „V této chvíli jsou na stole dvě varianty. První předpokládá obnovu vozového parku, tak jak vyplývá ze smlouvy, nadále plynovými autobusy. Druhá varianta počítá s autobusy dieselovými,“ informoval Karas.


Druhá varianta má navíc tu výhodu, že je pro město o dvacet milionů výhodnější. „Ten rozdíl mezi oběma variantami je poměrně výrazný. První počítá s úsporou 80 milionů, druhá se 100 miliony korun,“ dodal Karas.


Dodatek ke smlouvě však bude obsahovat rovněž čtyři podmínky. „První z nich je vypuštění možnosti vypovědět smlouvu bez udání důvodů. Tady je nutný ještě rozbor našich právníků, zda je to možné,“ řekl místostarosta. Dopravci tento bod zaručuje větší jistotu do budoucna a stabilitu smlouvy. Firma ICOM transport, která v Třebíči městskou dopravu provozuje, má o smlouvu zájem i nadále, přestože už pro ni nebude tak výhodná. Předsedkyně představenstva ICOMu Kateřina Kratochvílová naznačila, že firma úspory našla. „Díky uskutečněné významné optimalizaci a restrukturalizaci nákladů a dále díky aplikovanému koncernovému know-how během roku 2009,“ odpověděla.


Ať už budou v Třebíči jezdit autobusy na zemní plyn, či s dieselovými motory, měl by být v obou případech vzduch na jejich trasách stejně čistý. „Oba typy autobusů splňují tutéž ekologickou normu. Mezi nimi není v otázce ekologické příznivosti žádného zásadního rozdílu,“ podotkla Kateřina Kratochvílová.


Novou dohodou se bude zabývat městské zastupitelstvo 23. září. A mělo by se vyjádřit bez odkladů a jednoznačně. „Je to prakticky jediná schůze, která o tom může rozhodnout. Nové zastupitelstvo by o tom jinak rozhodovalo v ideálním případě v polovině prosince. To by muselo dojít ke změně tohoto návrhu, protože nepředpokládám, že by mohla být zachována úspora pro rok 2010, když do jeho konce bude zbývat čtrnáct dní,“ myslí si Karas.


Nicméně ať už zastupitelstvo vybere jakoukoli variantu, na změnu jízdného by to nemělo mít vliv. „Domnívám se, že cena jízdného v porovnání s jinými městy je u nás spíše nižší,“ dodal Jan Karas.


Za provozování městské dopravy by město Třebíč za roky 2009 až 2016 bez úspor zaplatilo 359 milionů korun.