Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městská doprava je drahá, radní chtějí vyměnit dopravce

Třebíč - Tvrdý oříšek budou muset zítra na svém zasedání rozlousknout třebíčští zastupitelé. Stanou před rozhodnutím, zda vypovědět, nebo nevypovědět smlouvu současnému provozovateli městské dopravy.

17.2.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Archív

Třebíčskou městskou dopravu provozuje společnost Trado MAD, která patří jihlavskému holdingu ICOM transport. Ten zvítězil v roce 2008 ve výběrovém řízení coby jediný uchazeč o zakázku, jež měla mít trvání do roku 2016. Radní chtějí smlouvu zrušit, nelíbí se jim každoroční navyšování ceny.


Podle starosty Ivo Uhra radnice za provozování městské dopravy ročně doplácí. Jen v roce 2008 to bylo kolem 22 milionů korun, po výběrovém řízení se cena zvýšila na 33 milionů korun, letos by měla činit 37 milionů korun a v příštím roce 40 milionů korun.


Proč se radní zabývají takovou důležitou otázkou až nyní v předvolebním období? „Doposud jsem necítil nějakou výraznou politickou podporu v zastupitelstvu a možná i v radě k tomu, abychom s tím něco dělali. Teď poslední dobou se ta situace trochu přece jenom nachýlila jiným směrem. A je úplně jedno, zda se blíží konec volebního období. Město každý měsíc přichází o více než milion korun. To je dostatečný důvod, abychom nečekali na nové zastupitelstvo,“ tvrdí starosta Ivo Uher.


Podle něj bude nezbytná pomoc odborníků na optimalizaci dopravy, případně audit. Že by otevření problému bylo politickým krokem, Uher odmítá: „Má to souvislost s tím, že letošní rozpočet je výrazně ořezaný a měli jsme problém jej vůbec dát dohromady.“


Tři varianty řešení


Zastupitelům se na stole ocitnou tři varianty řešení: návrh na vypovězení smlouvy a příprava nového výběrového řízení, jednání se současným dopravcem nebo založení dopravního podniku městem.


Zastáncem poslední varianty je místostarosta Miloš Mašek: „Za milion eur bychom dokázali ufinancovat dopravu i z městských rozpočtů. Letos budeme platit 37 milionů. Kdyby šlo o vlastní podnik, tak bychom ještě ušetřili. Myslím si, že bychom ale museli mírně snížit rozsah té dopravy o nějaký počet kilometrů. Ale to není na pořadu dne.“


Vlastní autobusy


Maškovi by se prý líbila myšlenka vlastních autobusů města, provozovatel by se podle něj snadno našel.

„Je otázkou, kde bychom vzali peníze na nákup nových autobusů. To je nějakých 100 milionů korun. Pochopitelně bychom museli shánět dotaci, která by byla k mání,“ dumá Mašek. Má oporu ve starostovi, prosazujícím jednotné jízdné za korunu pro každého cestujícího.


Co říká opozice


Celá situace se nelíbí opozičním zastupitelům, cítí se zaskočeni návrhem v nevhodnou dobu.


Zastupitelka Marie Černá uvažuje: „Tu situaci budeme ještě dnes probírat s kolegou Číhalem. V tuto chvíli se mi to moc nelíbí. Ty požadavky měly být ukotveny už před výběrovým řízením. Domnívám se, že právě kvůli nárokům se do výběrového řízení přihlásila jen jedna firma.“


A co míní o vytvoření vlastního dopravního podniku města? „Kde vezme město počáteční vklad za současné situace,“ ptá se. K tomu přiřazuje spoustu otázek - kde vzít na platy řidičů, parkování, jaká by byla návaznost na integrovanou dopravu.


„Čekám, že na zítřejším zastupitelstvu vznese někdo odborný názor a nikoliv jen politický,“ zdůrazňuje Černá. Představy starosty Uhra o jízdném pro cestující za korunu nevidí nikterak reálně.


Rozhořčením se netají zastupitel Pavel Heřman: „Je to takový výkřik - trumf před volbami. Navíc by zastupitelé museli rozhodnout, že chtějí, aby město takový podnik provozovalo. Měli by mít jasno, zda po ekonomické a organizační stránce je takový podnik město vůbec schopno provozovat a musí mít sestaven nějaký model. Současné zastupitelstvo ale směřuje k volbám. Nemá čas dotáhnout věci do úspěšného konce.“


Odpověď na otázku, zda město v příštím roce bude počítat se ztrátou přes 40 milionů korun skrze městskou dopravu budeme znát už zítra.

Autor: Eva Bártíková

17.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Sexuolog Petr Weiss u Okresního soudu v Pelhřimově.

Sexuolog Petr Weiss dostal u soudu dva a půl roku s podmínkou

Trenér Okříšek Gustav Cabúk.

Cabúk: Na oslabeného soupeře jsme nevyvinuli tlak

Třebíčsko zaplaví nové odpadní kontejnery na kovové obaly

Třebíčsko – Třídění odpadů v domácnostech je kompletní. Kontejnerová stání v obcích na Třebíčsku postupně doplňují nové světle šedé kontejnery určené pro sběr tříděného kovu.

Třebíčští dorostenci padli v sousedském derby

Velké Meziříčí – Tentokrát na krajského rivala nestačili. Hokejisté Horácké Slavie v osmém kole Ligy staršího dorostu zavítali do Velkého Meziříčí. Třebíčští mladíci v letní přípravě soupeře z města pod dálničním mostem vysoko poráželi, v mistrovské sezoně bylo všechno jinak.

Mladíci Horácké Slavie pelhřimovské Medvědy vůbec nešetřili

Třebíč – Kanonáda. Tímto slovem by se dalo shrnout další utkání hokejistů Horácké Slavie.

Jak odpovídali politici ve vysočinském Deník-Busu

Vysočina - Přinášíme vám vyplněný dotazník politických špiček z Vysočiny. Takto politici odpovídali na naše otázky v Deník-Busu před volbami v pátek 13. října.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení