VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Měl přezdívku piáno a byl vždy oblíbený. Mercedes Benz 123

Třebíč - Mercedes 123 měl ve své době přezdívku „piáno". Tento vůz střední třídy vycházel z předchozího typu 114/115 a byl snad nejrozšířenějším vozem této značky ve Střední Evropě. Tato skutečnost byla dána tím, že se jednalo o velice oblíbený automobil. A to v podstatě ihned od počátku jeho výroby, která začala v roce 1976.

31.7.2015
SDÍLEJ:

Mercedes Benz 123Foto: Jan Kotlík

V té době automobilka nestačila uspokojovat poptávku po nových „malých" Mercedesech a mírně ojeté vozy se prodávaly za cenu nových. Typ 123 měl v sobě vše, co dělá Mercedes Mercedesem. Pověstná byla kvalita zpracování, odolnost a spolehlivost, pohodlí a to vše zabaleno do velice slušivého kabátu, který nesl typické znaky značky. K základnímu sedanu se později přidaly další karosářské varianty jako například praktické kombi nebo atraktivní kupé hard-top bez středového sloupku. Spolu s nepřeberným množstvím zážehových i benzínových motorů bylo tedy opravdu z čeho vybírat. Zajímavostí je, že právě MB 123 byl vůbec prvním německým automobilem, ve kterém byl použit přeplňovaný dieselový motor. Právě s tímto motorem se typ 123 vyvážel do USA, kde mimo jiné dostal bezpečnostní nárazníky, které však nijak nerušily vzhled vozu. Poslední sedan typu 123 sjel z výrobního pásu v roce 1985, kombi pak o rok později. Celkem bylo vyrobeno 2,7 milionu exemplářů všech karosářských variant.

Mercedesy v Třebíči

U nás jsou známy především dieselové verze 200 D, 220 D a 240 D, kterých k nám bylo po revoluci dovezeno nepřeberné množství. Ale i v dobách komunistické totality nám tyto Mercedesy nebyly zcela neznámé a na tuzemských silnicích je bylo možné potkávat. Ani Třebíč nebyla výjimkou. V polovině osmdesátých let používal bledě modrý Mercedes 114/115 s černou střechou jistý učitel z Lidové školy umění. Stejný typ, ovšem s karoserií hard-rop kupé v červené metalíze, zase vlastnil jeden ze zaměstnanců zlatnictví Karát. Ten ho později vyměnil právě za typ 123 v modré metalíze s předním originálním spojlerem pod nárazníkem. Jistě si mnozí také vzpomenou na MB 123 kombi pana Novosada, majitele jednoho z prvních autobazarů v Třebíči. Dlouhou dobu bylo též možné potkávat krásně zachovalý kousek typu 115 tmavě zelené barvy Mariana Havlíčka ze Sokolí. Takže, jak je vidno, oblíbenost tohoto vozu se nevyhnula ani našemu městu.

Dar z kapitalistické ciziny

Dnes ulice Třebíče brázdí Mercedes Benz 123 240 D v barvě tmavě modré metalízy s karoserií sedan. Jak už název napovídá, pod kapotou se skrývá osvědčený dieselový čtyřválec o obsahu 2,4 litru spojený s ručně řazenou převodovkou. Historie tohoto vozu se začala psát v roce 1974, tedy hned v prvním roce výroby tohoto typu. Tehdy vůz obdržela jeho první majitelka ze slovenské Prievidze, jako dar od svých příbuzných ve Švýcarsku. Není známo proč, ale nového vozu od svých příbuzných z kapitalistické ciziny si dlouho neužila. Už o čtyři roky později ho prodává do českého Benešova. V roce 1987 se již náš sledovaný Mercedes přesouvá k tehdejšímu předsedovi JZD v Kracovicích u Třebíče. Zde setrval ve stálé péči až do roku 2013. Během svého života vůz prodělal mimo jiné výměnu motoru a opravu karoserie, která dostala dnešní odstín laku. Ten byl původně pastelově modrošedý. V podobě, v jaké se Mercedes nachází dnes, ho prostřednictvím autobazaru zakoupil dnešní majitel Ivan Čermák. I když je na autě zub času znát, na jeho kondici se to nijak výrazně neodrazilo. Ivan však nenápadně střádá potřebné náhradní díly a čeká na den, kdy přijde čas pustit se do důkladné renovace tohoto dnes už na silnicích vzácného vozu.

Jan Kotlík

Autor: Redakce

31.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V nohách jsem měl sotva pár stovek metrů, když jsem uviděl první odložené boty. Podle barvy pásků soudím, že patřily nějaké poutnici.
9

Boty u cesty, tiší svědkové daleké pouti do Santiaga de Compostela

Ocenění pro Tipafrost převzal výrobní ředitel Miroslav Krupica.
2

Českou chuťovkou roku 2017 je zmrzlina z Kožichovic

Mladý spolujezdec nehodu nepřežil. Řidič před jízdou pil

Jindřichovice – Tragicky skončila v sobotu před jedenáctou hodinou večer dopravní nehoda v Jindřichovicích u Želetavy.

Želetava neudržela první místo v tabulce

Třebíčsko - Čtyři konfrontace Třebíčska se Žďárskem nabídlo 12. kolo I. A třídy. Částečně úspěšní byli jen fotbalisté Moravských Budějovic, kteří remizovali. Dosavadní lídr z Želetavy, Nové Syrovice a juniorka HFK Třebíč prohráli.

Mezi Jemnicí a Třebelovicemi pojede lampionový vlak

Jemnice - Jednou z posledních příležitostí svézt se na Jemnicku výletním vláčkem bude ta v sobotu 28. října. Vyjede totiž lampionový vlak. Z Jemnice vyrazí v 18 hodin do Třebelovic, odkud se bude vracet v 19 hodin.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT