Když všechno klapne, tedy i peníze od státu, začne se příští rok s generální opravou. Je nutná, protože 250 let stará konstrukce utrpěla v posledních padesáti letech citelné šrámy. Podepsal se na ní rozmach automobilové dopravy – do poloviny 80. let to byla jediná spojnice břehů řeky Oslavy v Náměšti na důležité hlavní silnici z Třebíče do Brna. A paradoxně mu uškodila oprava z přelomu 80. a 90. let, navržená odborníky a posvěcená památkáři.

Na Karlově mostě závada už odstraněna

„Náš most a pražský Karlův most byly opraveny stejně nevhodně. U Karlova už je závada odstraněna, u nás se na to chystáme právě teď. Řešili jsme to s odborníky z VUT, máme to schválené od památkářů, projekt je hotový,“ říká náměšťský starosta Vladimír Měrka.

Most je staticky v pořádku, ale oblouky jsou od poslední rekonstrukce přetažené železobetonovou deskou, která má přemostění sepnout. Jenže deska má jinou roztažnost než původní konstrukce a všechno nad sebou narušuje. Izolace praskají. „Je navrženo odřezání desky, aby byly zdi postaveny na původním masivu mostu,“ vysvětlil Měrka.

Rekonstrukce vodní nádrže Markovka nedaleko Třebíče skončí příští rok na jaře.
Při povodni se Markovka naplní za hodiny, v suchém období za dvě sezony

Když sháněl státní peníze na opravu, jednal na ministerstvu kultury, protože jde o památku mimořádného významu. Byl odkázán na program záchrany architektonického dědictví. Říká, že šance získat finance je velká. Uzávěrka žádostí je v září. Projekční odhad opravy je 12,5 milionu korun. „Obáváme se, že to vyjde dráž, v současnosti je přetlak stavebních zakázek, ceny se soutěží výš,“ poznal v praxi.

Originály v lapidáriu

Dvacet soch na mostě jsou betonové kopie, zrestaurované originály jsou od revoluce uschovány v lapidáriu náměšťského zámku, kde je ukazují návštěvníkům při výjimečných příležitostech. Betonové kopie se buď opraví nebo některé nechají udělat znovu. Bude nutné je snést, stane se tak těsně před rekonstrukcí mostu. Generální oprava potrvá rok až dva, protože nastoupí i restaurátoři, budou se muset používat původní kamenné desky, doplnit původní omítka.

Sucho. Ilustrační foto.
Třebíčsko vysychá, meteorologové varují před požáry

Za posledních 15 let po mostě jezdila auta jen dvakrát nárazově, v nouzových případech. Když v blízké ulici mjr. Šandery udeřila blesková povodeň a když se stejná ulice opravovala a bylo nutné zachovat přístup pro obyvatele bytů na zámku. Jinak je vizuálně krásné přemostění součástí pěší zóny.

Přežil vojska i stavbu Dukovan

Most patří městu. Je z první poloviny 18. století. Nechal ho postavit krutý majitel zdejšího panství Václav Adrian z Enckevoirtu, na stavbě pracovali nevolníci. Sochařskou výzdobu „zařídili“ krátce po dostavbě další majitelé panství, Marie Františka a Hanuš Leopold z Kufštejna. Jde o 16 světců a čtyři anděly. Že měl most vždycky pro místní lidi zvláštní význam, dokládají události z druhé světové války. Tehdy Náměšťští ukryli sochy před okupanty. „V noci na 9 květen 1945 pak s nasazením životů odminovali most pro vstup sovětské armády,“ uvádějí webové stránky města. Přestál invazi vojsk Varšavské smlouvy v osmašedesátém, přepravu těžkých komponent při stavbě dukovanské elektrárny i několik povodní. V roce 2012 vydala ČNB pamětní zlatou minci v hodnotě pěti tisíc korun s vyobrazením barokního náměšťského mostu.

Bazilika svatého Prokopa v Třebíči.
Bazilika je chráněná proti požáru hasicími přístroji