Cesta šestadvacetimetrového kolosu napříč republikou skončila. Vysočina dosedla na hladinu Dalešické přehrady

Tahač s nadměrným nákladem přijel na hráz ke Kramolínu ve čtvrtek v sedm ráno, dva autojeřáby o hodinu později. „Hráz je sypaná, takže celkové zatížení jsme naštěstí řešit nemuseli,“ vysvětlil Martin Ludvík, technik přepravní společnosti Hanyš, která cestu lodě na Třebíčsko zrealizovala. Pracovníci firmy nejdříve připravili jeřáby. Poté ukotvili loď do závěsu z popruhů a řetězů. Most má na zábradlí lampy, plavidlo tedy bylo třeba přes ně přenést. Cesta vzduchem na vodu trvala okolo dvaceti minut, během kterých se přihlížejícím naskytl úsměvný obrázek. Kapitán se soukmenovci totiž po celou dobu manipulace zůstal v korábu, měli záchranné kruhy a mávali z okna. Firma Hanyš totiž není žádným nováčkem v přepravě velkých břemen, a tak evidentně nikdo nepochyboval o hladkém průběhu akce. Za pět minut půl dvanácté bylo hotovo.

Tím ale práce zainteresovaných neskončila. „Ještě dáme na místo pontony a nástupní můstky. Nakonec z vody vyzvedneme malou manipulační loď, která dříve patřila energetikům. Odvezeme ji novému majiteli na Orlickou přehradu,“ nastínil další průběh své úspěšné mise Libor Kusák. Tedy člověk, jenž plánoval trasu, po níž loď Vysočina nakonec projela republikou.

Pět centimetrů chybělo

„Asi před měsícem mi tuhle zakázku oznámili. Za den jsem měl jasno, kudy pojedeme. Tahle maličkost je dlouhá šestadvacet metrů a váží 35 tun,“ objasnil svou roli v celém podniku Kusák. Pak nastalo období telefonátů a zajišťování hladkého průjezdu obcemi i krajinou. „Konečné razítko máme z ministerstva dopravy,“ uvedl technik přepravců Martin Ludvík. „Tahač s nákladem vyjel v úterý ráno z Podolska u Orlické přehrady. Doprovázela ho čtyři vozidla, vepředu i vzadu povětšinu času asistovala policie. Všichni se domlouvali vysílačkami,“ pokračoval. „V jednom místě byla zatáčka v obci. Domům jsme se vyhnuli z obou stran o pět centimetrů. Ale vyšlo to!“ dodal s uspokojením.

„Na těch dvou stech padesáti kilometrech jsme způsobili šest výluk na tratích Českých drah. V Jihlavě kvůli nám museli zvedat troleje. Největší vychutnávka ale stejně byla v Kardašově Řečici,“ komentoval transport Libor Kusák. „Desetikilometrový úsek jsme jeli pět hodin. Vadily totiž větve stromů,“ upřesnil.

Vyplouvá se v neděli

Veřejnou lodní dopravu na Dalešickém jezeře zajistí soukromý subjekt, který podniká ve stejném oboru na Slapech a Orlíku. Financoval i transport Vysočiny na Třebíčsko z Orlické přehrady. Ten stál půldruhého milionu korun. Hlavním iniciátorem myšlenky provozovat na Dalešicích lodní dopravu pro veřejnost byla starostka Koněšína Hana Žáková. V neděli 1. července v 15 hodin proběhne oficiální křest lodě v koněšínském přístavišti. „Těšíme se na Jiřího Menzela, Jaromíra Hanzlíka a Naďu Urbánkovou – ti u vítání plavidla budou přítomni,“ vzkazuje Žáková.

Loď bude veřejnost vozit v červenci a srpnu celý týden, v září a říjnu o víkendech a svátcích. Kotvit bude u kramolínské hráze. Při plavbě do koněšínského přístaviště zastaví v Dalešicích a Hartvíkovicích.