„Jde zejména o to, že se slevy netýkají MHD, což cestující nechápou,“ podotkl generální ředitel dopravní společnosti Zdar Richard Latislav.

Statistiky počtu cestujících bude firma vyhodnocovat po skončení kvartálu. „V případě slev poskytovaných cestujícím nad 65 let bude vyhodnocení téměř nemožné, neboť do 31. srpna 2018 tato skupina cestujících nebyla nijak samostatně evidována,“ podotkl ředitel.

Petr Toman z třebíčské společnosti Tredos nárůst cestujících potvrzuje. „Zatím jsme žádný z našich spojů neposilovali, ale je značný, zejména z řad cestujících důchodového věku,“ řekl.

Posilovat spoje nemusely ani České dráhy. „Na Vysočině jsme zatím problémy s přeplňováním spojů nezaznamenali, a to ani u regionálních ani u dálkových vlaků, které jezdí napříč krajem do Prahy, Brna nebo Českých Budějovic a Plzně. Na první vyhodnocení obsazenosti vlaků a dopady slev bude třeba počkat ještě několik týdnů,“ poznamenal mluvčí státního podniku Petr Šťáhlavský.

České dráhy podle něj sledují rostoucí zájem o cestování vlaky dlouhodobě od roku 2010. Jen za první pololetí letošního roku České dráhy přepravily v celé republice o 2,5 milionu cestujících více než loni za stejné období, a to bylo před zavedením slev. „Předpokládáme, že růst počtu cestujících bude pokračovat i ve druhém pololetí letošního roku a zavedením slev 75 % pro žáky, studenty a seniory nad 65 let může být ještě podpořen,“ dodal. V záloze mají dráhy 50 osobních vagónů, kterými mohou v případě potřeby spoje operativně posílit.

Na posílení spojů je připraven i největší autobusový dopravce na Vysočině, společnost Icom. Dopravce hlásí mírný nárůst počtu cestujících, spoje zatím posilovat nemusel. Nicméně vládou schválené levné jízdné pro vybrané skupiny znamenalo práci navíc. „Bylo nutné připravit a do vozidel instalovat nové ceníky, přepravní podmínky, změnit tarify v odbavovacích zařízeních a samozřejmě seznámit se změnami řidiče a dotazující se cestující veřejnost. V neposlední řadě také podepsat dodatky s jednotlivými kraji a ministerstvem dopravy vzhledem ke změně financování jednotlivých slev,“ vyjmenovala mluvčí společnosti Icom Marcela Průchová.

Spíše než náporu cestujících se dopravci obávají, zda bude systém systém vyplácení kompenzací za slevy fungovat. Slevy vyplývají z usnesení vlády, ušlou tržbu bude dopravcům doplácet Ministerstvo dopravy. „Případná prodleva ve výplatě by dopravcům způsobila zhoršení cash flow,“ vysvětlil Richard Latislav ze společnosti Zdar.

Jízdné za čtvrtinu

Lidé pod 26 a nad 65 let mohou od prvního září jezdit vlakem a autobusem na čtvrtinu. Úlevy platí ve všech vlakových spojích (pouze ve druhé třídě, pozn. red.) a dálkových i příměstských autobusech, ne však ve spojích MHD uvnitř měst.
Žáci do patnácti let se nemusejí prokazovat žádným průkazem ani dokladem o věku, starším žákům a studentům do 26 let postačí žákovský průkaz nebo studentská karta ISIC. Cestujícím ve věku nad 65 let postačuje k prokázání věku občanský průkaz, případně pas.