Pokud chtějí piloti desítky zdejších strojů L-39 Albatros cvičit, musejí mít k dispozici bezchybnou vzletovou a přistávací dráhu, na níž se nesmějí vyskytovat sníh, nečistoty či zmrazky. Tření prostě musí být v normě.


„Všechna zmíněná negativa způsobila, že jsme byli nuceni až 70 procent naplánovaných letových akcí zrušit,“ konstatoval velitel výcvikové letky Albatrosů v Náměšti Antonín Horčička.


Vrtulníky jsou na tom lépe, přece jen startují z místa a nepřízeň počasí se na nich až tak nepodepisuje. Vrtulníky i stíhačky jsou v Náměšti nad Oslavou spolu oficiálně od loňského října.


„Jediným problémem, který se nám tu vyskytl při společných letových směnách, je využívání stejného výcvikového prostoru, který máme daný. To vyřešíme létáním ve směnách oddělených,“ sdělil velitel Horčička. Do budoucna vidí pozitivně nácvik vrtul〜níků spolu s proudovými letouny při vzdušných útocích na pomalu letící nízké cíle.


Podle velitele základny Libora Štefánika mají oba typy provozované techniky své zvláštnosti, které je nutné sladit. Rozdíly jsou v technicko-taktických datech i v přístrojovém vybavení.


„Ve chvíli, kdy potíž dokážeme pojmenovat, díky odborné evidenci osob odpovědných za letový provoz se řešení vždy najde,“ prohlásil Štefánik.
Dalším aspektem, který ovlivňuje společný trénink vrtulníků a stíhaček, je absence heliportu. Bojové helikoptéry mají sice každá svou takzvanou stojánku, betonový čtverec, na kterém parkují. Ovšem na start musejí popojet na vzletovou dráhu. Velitel základny Libor Štefánik to ale jako zásadní potíž nevidí: „Myslím si, že vojenské letiště je dostatečně technicky vybavené pro bezpečný provoz vrtulníků.“


Helikoptéry se rovněž pohybují v jiných výškách než Albatrosy. „Létáme v rozmezí 15 až 3000 metrů nad zemí. Využíváme celý vzdušný prostor vojenského letiště Náměšť. Snažíme se ale pohybovat nad nejméně obydlenými částmi, abychom nenarušovali klid obyvatel v regionu,“ zdůraznil velitel vrtulníkové letky Rudolf Straka. Jeho svěřenci plní široké spektrum úkolů. Od bojových po humanitární a záchranné operace, což se týká vyhledávání osob nebo pomoci civilnímu obyvatelstvu při povodních.


„Lidi, pokud vím, nenadávají. Abych tak řekl, už jsou na hlučný provoz letiště zvyklí,“ poznamenal starosta blízkých Popůvek Josef Melkes.
Letiště v Náměšti nad Oslavou se díky příchodu elitní Tygří vrtulníkové letky z Přerova loni na podzim rozrostlo z původních pěti set na současných 1033 zaměstnanců.


Nyní jsou v plném proudu přípravy na každoroční mezinárodní vojenské cvičení Létající nosorožec. Uskuteční se od 27. dubna do 15. května a zapojí se do něj vrtulníky i L–39 Albatros.