Nad existencí křižovatky rokovali také zastupitelé obce. „Máme tady jednu krásnou křižovatku, která je nebezpečná. V jakémsi hodnocení se dostala mezi tři nejnebezpečnější na Třebíčsku," připomněl starosta Lipníku Josef Novotný.

Nepřehlednost křižovatky potvrzují i mnozí místní. „Už hodně řidičů jsem tady viděl, jak si z toho dělají kruhový objezd. Nahrává tomu ostrůvek uprostřed a zákazová značka před autobusovou zastávkou, kterou si řidiči pletou s označením kruhového objezdu, i když mají společného jen kruhový tvar," řekl profesionální řidič nákladního vozu a jeden z obyvatel obce Jiří Bartušek.

Na případné provinilce tam prý s oblibou a často čekají policisté. „Někteří místní si cestu zkracují přes zastávku, tedy zákazem vjezdu. Je ale zvláštní, že ten platí pouze ve směru od Klučova, při cestě od Myslibořic totiž tu značku nemůžete vidět. Když jsem si dělal autoškolu, tak mi to instruktor potvrdil," vylíčil Bartušek s tím, že místo také bývá velmi častým testem právě pro studenty autoškol.

Zastupitelé Lipníka požádali silničáře o radu, jak křižovatku zpřehlednit. „Nijak na to ale nespěcháme, máme jiné projekty, které nás momentálně zaměstnávají. Na příští rok ale připravujeme celkovou úpravu obce a možná v rámci toho by se alespoň něco změnit mohlo. Záležet bude i na možnosti získání vhodného dotačního titulu," upřesnil starosta Novotný.

Takzvaná bezpečnostní inspekce by měla být hotová v únoru příštího roku. „V rámci zpracování proběhnou i jednání se zadavatelem, dojde k nim v listopadu nebo prosinci," doplnil ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny (KSÚSV) Jan Míka.

Dvě varianty řešení

Vzniknout by měly dvě varianty řešení. „Obě určitě povedou ke zvýšení bezpečnosti dopravy v daném místě. Jedna z nich bude bezpečná s případnými stavebními úpravami a jedna ekonomická s minimálními náklady," vysvětlil Míka.

Lipnický starosta se chce rozhodnout až podle závěrů, které nabídne inspekce. „Křižovatku je zapotřebí zpřehlednit, nedokážu ale říct, zda změnou klasické na kruhovou nebo jinak. To bychom se rádi dozvěděli od správy silnic," poznamenal Novotný.

Bezpečnostní studie by měla přinést konkrétní údaje o dopravní nehodovosti a vyčíslit škody, které za posledních pět let přinesly. Krom toho by se měla stát podkladem pro případnou projektovou dokumentaci. „Konkrétní varianty nyní nelze předjímat, jsou úkolem, který je teprve před námi," dodal ředitel krajských silničářů.

Za spíše ekonomičtější řešení by se přimlouval Jiří Bartušek. Kruhový objezd by podle něj byl neefektivní variantou. „Tak zásadně bych tu křižovatku určitě neměnil. Myslím, že by stačilo dát zrcadlo, aby bylo při cestě od Jaroměřic lépe vidět k Myslibořicím a naopak. To je to nejrizikovější místo," zamýšlel se.

Vážných nehod se tu v minulosti událo několik. Podle Bartuška jde o přibližně jednu do roka, při kterých větší škody utrpěly plechy než zdraví cestujících. Potvrzují to i policejní statistiky. „V roce 2011 jsme na inkriminovaném místě řešili jednu dopravní nehodu, stejný počet o rok dříve. To ale pochopitelně nemusí být konečný výčet, nehody s nižší škodou totiž mohli jejich účastníci vyřešit formou euroformuláře, bez naší účasti," řekla mluvčí třebíčské Policie ČR Jana Kroutilová.

Většina silnic v křižovatce patří do majetku Kraje Vysočina. Vytvoření bezpečností studie lipnický rozpočet nezatíží. „Byť je v dané lokalitě i obousměrná autobusová zastávka a místní komunikace patřící do vlastnictví obce. Vše zajišťuje a financuje KSÚSV," poznamenal její ředitel Míka.