„Rušíme spoje s největší ztrátou. Takové, které jezdily prázdné nebo s minimem cestujících,“ vysvětlil rozhodnutí kraje náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD). Podle něj jde například o spoje, které sloužily večer k přesunům na místo, kde v noci parkují. Skončit měly i spoje, které jedou velmi těsně za sebou a nejsou zaplněny.

Prověřeno bylo celkem 1 143 spojů s průměrnou tržbou nižší než tři koruny na kilometr. Tyto spoje představují více než dva miliony ujetých kilometrů a úhrada ztrát na nich stojí 56 milionů korun, což je přes 20 procent celkové částky určené na úhradu ztrát autobusových dopravců. Rada kraje tento bod projednala již na počátku března.

Černého Petra nakonec dostalo zmiňovaných 213 spojů. „Průměrná tržba u rušených autobusů je 76 haléřů na jeden kilometr při nákladech 30 korun,“ poznamenal Joukl. Pro představu u autobusu, který večer urazil 20 kilometrů, se vybralo v průměru 15 korun na jízdném a kraj doplatil skoro 600 korun.
Možnost, že by se podařilo ještě nějaké spoje dostat z černého seznamu, je velmi malá. Už brzy totiž musí kraj předat podklady dopravcům, aby mohli upravit a pak i vyvěsit jízdní řády. „Změna musí být s dopravci projednána minimálně 30 dní předem,“ připomenul Joukl.

Vlaky jezdí za pevnou částku

Právě efektivita provozu hrála při rušení spojů důležitou roli. Kraj ušetří pět milionů korun za šest měsíců letošního roku. Jaká bude úspora příští rok, nelze podle Joukal říci. Jednání zástupců kraje s autobusovými dopravci totiž ještě budou probíhat v příštích měsících.

Kraj přispívá na pokrytí ztrát při poskytování dopravní obslužnosti dvěma desítkám autobusových dopravců. Ti v principu získávají peníze v závislosti na výši své ztráty. Naproti tomu železnice dostává na Vysočině z krajského rozpočtu pevnou částku na ujetý kilometr ve výši 59 korun. Tato částka je zafixována na deset let. Na ztrátový provoz autobusů tak loni kraj dal 279 milionů korun a na provoz vlaků 264 milionů korun. Z toho se v případě autobusů doplácí 22 milionů na žákovské jízdné. U vlaků je to výrazně méně – šest milionů.

Dopravní šetření se v tomto případě zcela vyhnulo vlakům. Ty sice celostátně mění také 12. června jízdní řád, ale Vysočiny se to netýká. „Na Vysočině žádné změny nebudou,“ informovala Lenka Horáková, krajská zástupkyně ČD. „Nyní už jsme projednávali i první návrh nového jízdního řadu. Tam dochází k zachování rozsahu osobní dopravy v kraji. Pouze se posunou časové polohy některých vlaků,“ uvedla Horáková.

Víc už se snad škrtat nemá

Změny v autobusových jízdních řádech kraj projednával dlouho se starosty. „Uskutečnilo se devět jednání a přišli všichni starostové s výjimkou jednoho. Ten nám pouze posla námitku e­mailem,“ řekl Joukl.

Podle něj bezprostředně žádné další rušení autobusů nehrozí: „Nepředpokládáme další rušení spojů, pokud ekonomický vývoj zůstane alespoň takový jako teď.“